Stopnutie PPP diaľnic vyjde novú vládu vyše 92 miliónov

Čo s predraženými súkromnými diaľnicami? Zastaviť ich výstavbu či pokračovať ďalej? To sú otázky, s ktorými si bude musieť poradiť nová vláda.

16.06.2010 06:58
Estakáda nad Považskou Bystricou Foto:
Estakáda nad Považskou Bystricou.
debata (143)

Kabinet Roberta Fica počas štyroch rokov úplne naštartoval jednu súkromnú cestu, za ktorú Slováci po tridsiatich rokoch zaplatia spolu 3,7 miliardy eur. Dve ďalšie diaľnice stavané cez tzv. projekty verejno–súkromného partnerstva sú rozostavené a bez finančného dotiahnutia.

Ide o 105 kilometrov na severnej D1 do Košíc. Dokopy by mali počas 30 rokov splácania vyjsť až na 17,6 miliardy eur. Keďže nemajú ešte vyriešené financovanie, je teoreticky možné projekty zastaviť. Otázne je, či zmluvy súkromným firmám neumožnia v prípade vypovedania pýtať penále.

Vláda Roberta Fica totiž uzatvárala so súkromnými partnermi zmluvy oveľa skôr, ako mala dokreslené projekty a vyriešené financovanie. Následne robila množstvo dodatkov a partnerom tolerovala aj niekoľkonásobné predlžovanie termínov na získanie peňazí. Hoci je získanie financií záležitosť súkromných partnerov, vychádzala im vláda v ústrety doplnkovým financovaním od európskych bánk, ako je EBRD či EIB.

„Nová vláda by si mala pozrieť skutočné a pravdivé analýzy výhodnosti PPP projektov v porovnaní s klasickým modelom výstavby a podľa nich sa rozhodnúť,“ povedal Peter Goliaš z Inštitútu pre ekonomické otázky INEKO. Podľa odborníkov je napríklad diaľnica od Martina po Prešov predražená o pol až miliardu eur. „Z dostupných informácií, sú obidve súkromné diaľnice predražené. Metódu PPP projektov by som však nezavrhol, aktuálne tendre by sa mali zrušiť a vyhlásili by sa nové,“ doplnil Goliaš.

Štyri politické strany zostavujúce vládu sa k PPP nestavali v programoch odmietavo, uprednostňovali však iné – lacnejšie spôsoby financovania diaľnic. Najvýraznejšie proti PPP doteraz vystupovala SDKÚ. Nová vláda môže súčasné zmluvy so súkromnými koncesionármi zrušiť a vypísať novú súťaž, pričom môže balíky kilometrov zmeniť. Bude tak pokračovať v PPP, no zabezpečí ich lacnejšie a prehľadnejšie financovanie. Druhou možnosťou je súkromné diaľnice zavrhnúť úplne a nové platiť z európskych fondov. SDKÚ pripúšťa financovanie vydaním štátnych dlhopisov, čo by sa však započítavalo do aj tak rastúceho dlhu krajiny.

Už doteraz je však jasné, že za súkromné diaľnice aj po zrušení tendra bude musieť Slovensko zaplatiť. Vláda Roberta Fica neštandardne pustila bagre firiem na pozemky pri obidvoch projektoch predčasne. Do konca mája firmy na oboch diaľniciach prestavali 44 miliónov eur, pričom prípravné práce majú ísť až do 92,8 milióna eur. Zatiaľ ich financujú koncesionári z vlastných úverov. Doterajší minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) aj premiér Fico uviedli, že v prípade krachu PPP projektov preplatí prípravné práce štát.

Peňažné uzavretie obidvoch súkromných diaľnic a spustenie ich riadnej výstavby chcela vláda Roberta Fica silou–mocou stihnúť do volieb. Najmä 75–kilometrový projekt od Martina po Prešov, ktorý už bol na spadnutie, stojí pre váhavosť Európskej investičnej banky dať miliardu eur. Banka zdržanlivosť pri posunutí peňazí zdôvodňuje zásahom do národných parkov. Ministerstvo dopravy však s Bruselom rokuje aj naďalej v týchto dňoch.

Aké plány s PPP mala pravica

SDKÚ

  • na financovanie diaľnic chce prednostne využívať EÚ fondy, ktoré na rozdiel od PPP projektov nebudú spojené s vysokými úrokmi
  • peniaze doplní vydaním štátnych dlhopisov (budú ich môcť kupovať aj dôchodkové správcovské spoločnosti

SaS

  • k PPP projektom sa vo volebnom programe nevyjadruje

KDH

  • chce dokončiť PPP projekty tak, aby nedochádzalo k neúnosnému zvýšeniu dlhu
  • chce prehodnotiť ďalšie PPP diaľnice podľa skúseností zo zrealizovaných projektov

Most – Híd

  • chce financovať diaľnice s využívaním PPP projektov, ale aj z fondov EÚ
  • podmienky by mali zohľadňovať reálne náklady a budúce prínosy

Súkromné diaľnice, ktoré bude musieť vyriešiť nová vláda

D1 od Martina po Prešov, 70 km (1. PPP balík)

  • stavebné náklady: 2,5 miliardy €
  • za 30 rokov štát zaplatí cca 9,13 miliardy €
  • stavia: francúzska Bouygues + Doprastav + Váhostav – SK + Colas (matka Inžinierskych stavieb Košice)
  • prípravné práce odsúhlasené doterajšou vládou v predstihu 41,7 milióna €*
  • z toho sa už prestavalo** 29,1 milióna €*
  • stav: šiestykrát posunutý termín na finančné uzavretie je 30. júna

D1 zo Žiliny po Martin, 30 km (3. PPP balík)

  • stavebné náklady: 1,9 miliardy €
  • za 30 rokov štát zaplatí: 8,5 miliardy €
  • stavia združenie firiem: nemecký Hochtief +rakúske fi rmy Alpine Bau a Western Carpathians + španielska FCC Construcción
  • stav: zatiaľ nie je jasné, koľko peňazí od bánk koncesionár získal
  • prípravné práce odsúhlasené doterajšou vládou v predstihu: 51,1 milióna €*
  • **z toho sa už prestavalo**** 15,3 milióna €*
  • CENY SÚ VRÁTANE DPH, ** K 31. MÁJU

Riziká

  • prípravné práce sa robia na celej dĺžke diaľnice niekoľko mesiacov
  • práce financuje v súčasnosti súkromný partner vlády z pôžičiek
  • zmluvy sú postavené tak, že ak projekt padne, štát bude musieť tak či tak prestavané peniaze zaplatiť
  • ceny za prípravné práce neboli nikdy predmetom súťaže
  • ak vláda zruší zmluvy, hrozí platenie penále
143 debata chyba