Malým letiskám štát výrazne kráti peniaze

Malým letiskám v Poprade, Žiline, na Sliači a v Piešťanoch hrozí zrušenie. Šéf rezortu financií Ivan Mikloš (SDKÚ) začal skúmať efektívnosť ich prevádzky.

17.09.2011 09:46
euro, peniaze Foto:
Ilustračné foto
debata (3)

Na budúci rok už naplánoval pre ministerstvo dopravy len jeden milión eur na technické a bezpečnostné náklady leteckej prepravy. V porovnaní s minulými rokmi ide o značný pokles objemu financií.

Tento rok dostala letecká doprava 5,5 milióna eur a v roku 2010 dosiahli dotácie až 6,4 milióna. S naplánovaným rozpočtom výdavkov nesúhlasí minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

„Peniaze potrebujeme na nevyhnutné náklady súvisiace s bezpečnosťou a na zabezpečenie povinností z hľadiska prevádzky,“ tvrdí Martin Krajčovič, hovorca ministra dopravy. Aby letiská neprišli o licencie a spĺňali povinné kritériá či medzinárodné štandardy, požaduje rezort dopravy minimálne taký rozpočet, ako bol na tento rok.

Miklošovi majú predložiť analýzu efektívnosti jednotlivých letísk, čiže počet prepravených cestujúcich či počet pohybov lietadiel. „Štát financoval doteraz aj aktivity, ktoré nemusel,“ povedala Natália Lohnertová z komunikačného oddelenia ministerstva financií.

Kým minister financií uvažuje nad rušením letísk, minister dopravy ich, naopak, rozvíja. Začiatkom júna otvoril na letisku Sliač civilnú časť. Zo stredného Slovenska sa tak dá charterovo lietať napríklad do Bulharska alebo Turecka. Profesionálne vycvičení vojaci tak po troch rokoch dostali možnosť opäť pilotovať civilné lietadlá. Od roku 2009 bola prevádzka civilných letov na Sliači prerušená.

V roku 2008 odletelo zo Sliaču 11 charterových lietadiel s dvetisíc pasažiermi, tento rok sú to však výrazne lepšie čísla. „Do septembra sme vybavili celkom 52 letov a 15-tisíc cestujúcich,“ počíta marketingový manažér letiska Sliač Milan Ligoš.

Žilinské letisko odbavilo za prvých osem mesiacov 5 716 letov. Porovnávať ho však s inými letiskami nemožno. „Má dráhu len 1 150 metrov, ostatné letiská majú dráhy dlhé dva kilometre. Preto tu nesadne žiadny boeing ani airbus, a preto nemáme low-costových dopravcov, chartre či cargo špeciály,“ vysvetľuje Ján Stehlík, člen predstavenstva Letiska Žilina.

Exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) je názoru, že malé letiská treba jednoznačne ponechať. Ministerstvo dopravy chcelo na prevádzke letísk šetriť už prednedávnom, keď sa rozhodlo bezodplatne previesť štátne väčšinové podiely v malých letiskách na samosprávy. Letiská v Poprade, Žiline, Piešťanoch a na Sliači majú prevziať samosprávy do roku 2013. Podmienkou je zachovať funkčnosť letiska počas desiatich rokov. Ak samosprávy nebudú mať o letisko záujem, predá štát svoj podiel súkromnej osobe.

3 debata chyba