Figeľ uvoľnil eurofondy na diaľnicu pri Prešove

Ministerstvo dopravy uvoľnilo viac ako 90 miliónov eur z eurofondov na diaľnicu pri Prešove a obchvat Čadce.

07.02.2012 13:30
Diaľnica, značka Foto:
Ilustračné foto
debata

Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z eurofondov podpísal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ v pondelok. Prvá zo zmlúv sa týka financovania prešovského úseku diaľnice D1 Fričovce – Svinia a druhá obchvatu Čadce, ktorý je cestou I. triedy. Podpísanie zmlúv o poskytnutí nenávratného finančného príspevku podľa rezortu dopravy znamená, že na oba projekty je možné začať čerpať eurofondy z Operačného programu Doprava.

Európska komisia (EK) povolila čerpanie finančných prostriedkov ešte predtým, ako bude žiadosť v Bruseli schválená, v rámci balíka opatrení na prekonanie hospodárskej krízy v roku 2009. „V praxi to znamená, že ministerstvo dopravy ako Riadiaci orgán Operačného programu Doprava uzavrie zmluvu o poskytnutí nenávratného finančného príspevku so žiadateľom aj pred prijatím rozhodnutia EK o potvrdení pomoci a následne prepláca oprávnené výdavky,“ hovorí minister dopravy Ján Figeľ. Ministerstvo dopravy tento systém využíva pri projektoch, kde existuje odporučenie od odborníkov a je reálny predpoklad schválenia týchto projektov.

Súťaž o vyše 11 kilometrov dlhý diaľničný úsek pri Prešove vyhralo združenie firiem Doprastav, a.s. a Strabag, s. r. o. Diaľnicu začalo stavať minulý rok v decembri. Víťazné konzorcium má postaviť diaľnicu za 114,6 mil. eur v režime „naprojektuj a postav“, v ktorom je podľa rezortu dopravy výrazne obmedzená možnosť uzatvárať dodatky k zmluve. „Vybudovaním diaľnice sa zlepší a zrýchli prístup do regiónu Prešova, dôjde k výraznému zlepšeniu dopravných podmienok a uvoľnia sa existujúce cesty pre regionálnu a vnútroregionálnu dopravu,“ uvádza ministerstvo.

Vysúťažená suma prešovského úseku je podľa rezortu dopravy o 153 mil. eur nižšia ako mal stáť v tzv. prvom balíku PPP. Ide výlučne o sumu nákladov za stavebné práce, teda bez nákladov na údržbu a prevádzku diaľnice. Vzhľadom na to, že úsek je financovaný z eurofondov, viac ako polovicu z vysúťaženej sumy preplatí Brusel. Podľa odhadov víťazného konzorcia by priamo na stavbe prešovskej diaľnice malo nájsť prácu približne 800 ľudí. Spolu s diaľnicou pri Martine a Levoči je tak v súčasnosti rozostavaných 37 kilometrov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Dokopy by prácu na týchto úsekoch malo nájsť vyše 4 tisíc ľudí. K tým, ktorí nájdu prácu priamo na diaľničných staveniskách, pribudnú podľa ministerstva dopravy aj ďalšie stovky pracovných miest v službách, ktoré nadväzujú na stavebné aktivity, ako je stravovanie, doprava či ubytovanie.

Ďalšie desiatky nových pracovných miest má podľa ministerstva dopravy priniesť výstavba obchvatu Čadce. „Novovybudovaná cesta zabezpečí spojenie diaľničného privádzača D3 s cestou prvej triedy č. 11. V súťaži o obchvat vyhrala firma Alpine Slovakia, s r.o., ktorá sa zaviazala postaviť stavbu za 6,96 mil. eur, čo je o polovicu menej ako bola predpokladaná hodnota zákazky,“ uvádza ministerstvo. Výstavba obchvatu začala v lete 2011.

debata chyba