Na výstavbu diaľnic chce NDS dať 250 miliónov eur

Národná diaľničná spoločnosť (NDS plánuje v tomto roku investovať spolu 350 mil. eur. Z toho priamo na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest chce použiť 250 mil. eur a na majetkovo-právne vysporiadanie, prípravu stavieb a náklady na sprevádzkovaných diaľniciach zvyšných 100 mil. eur, informovala investičná riaditeľka NDS Viktória Chomová.

Severná D1, diaľnica
Ilustračné foto
Autor: Ľuboš Pilc

Veľká časť investícií má byť financovaná z eurofondov, ako aj zo štátneho rozpočtu a z vlastných príjmov diaľničiarov z elektronického výberu mýta a predaja diaľničných nálepiek.

Tender na výstavbu úseku D1 Hubová – Ivachnová v dĺžke 15,3 kilometra pri Ružomberku sa opäť oddiali, pretože niektorý z uchádzačov podal námietku. „V piatok bola doručená námietka na Úrad pre verejné obstarávanie. Jeden zo záujemcov namietal nejaké veci v súťažných podkladoch,“ povedala Chomová. Ponuky v tejto súťaži sa tak pre námietku nebudú otvárať ani v najbližšie plánovanom termíne 16. februára. Pôvodne sa tak malo stáť už o mesiac skôr, ale diaľničiari lehotu preložili pre inú námietku. Pre výhrady uchádzačov sa predlžujú aj tendre na stavbu druhej časti D1 Jánovce – Jablonov pri Levoči a tiež v prípade ďalšieho úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala s tunelom Višňové. V prípade tohto tendra mali byť ponuky otvárané začiatkom mája, ale podľa Chomovej pre námietku to bude určite neskôr.

Na zdĺhavý priebeh niektorých diaľničných tendrov má podľa NDS vplyv aj nedokonalý zákon o verejnom obstarávaní, ktorý umožňuje obštrukcie niektorých účastníkov tendrov. „Verejné obstarávanie je veľmi komplikovaná záležitosť. Existuje veľmi málo ľudí, ktorí sú veľmi skúsení a vedia aplikovať zákon o verejnom obstarávaní v celej jeho šírke. Je ešte jedna komplikácia, a to prax rozhodnutí Úradu pre verejné obstarávanie,“ povedala Chomová s tým, že niektoré časti zákona vykladá ináč, ako by mal podľa expertov. Aby sa niekto mohol uchádzať o získanie diaľničnej zákazky, podľa Chomovej stačí, ak vyhľadá firmu, ktorá spĺňa požadované referencie, a poskytne čestné vyhlásenie o tom, že referenciu prepožičiava uchádzačovi o výstavbu. „Pokiaľ príde k implementácii zmluvy a prísľub nie je naplnený, tak nie sú žiadne zákonné možnosti, ako vyžadovať napĺňanie prísľubu,“ dodala Chomová. To je podľa nej najkomplikovanejšia časť zákona o verejnom obstarávaní pri verejných súťažiach na stavbu diaľnic.

Generálny riaditeľ NDS Ján Kotuľa považuje za zarážajúce, že do súťaže sa môže prihlásiť teoreticky aj spoločnosť s ručením obmedzeným s dvoma ľuďmi. „V podstate nie je ich záujem stavať, ale len to, aby nás čo najdlhšie zdržali. Nie aby sme súťaž vybavili do troch mesiacov, keď by sme otvorili obálky, seriózne preskúmali desať až pätnásť ponúk. Potom sa to naťahuje a niektorá súťaž môže skončiť na súde len preto, že to vedia dobrí právnici zneužiť,“ pridal Kotuľa kritické skúseností s diaľničnými súťažami. Ako dodal, nechápe, ako môže niekto podávať námietku, keď podľa neho ani nemá záujem stavať.

V terajšom roku predpokladá NDS začať s výstavbou viac ako 83 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Práce by sa mali rozbehnúť na úsekoch D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala s tunelom Višňové, Jánovce – Jablonov, druhá časť a Hubová – Ivachnová v celkovej dĺžke 38,3 kilometra. V tomto roku má začať aj výstavba 45,4 kilometrov na rýchlostných cestách R2 a R3. Ide o úseky R2 Ruskovce – Pravotice, čiže obchvat Bánoviec nad Bebravou a obchvat Žiaru nad Hronom, ktoré majú byť postavené v polovičnom profile. Začať má aj stavba úsekov R2 Zvolen, východ – Pstruša a Pstruša – Kriváň v plnom profile, ale aj úsekov R3 Tvrdošín – Nižná a Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová v polovičnom profile.

V máji tohto roka NDS očakáva ukončenie druhej etapy výstavby k už sprevádzkovanému úseku D1 Sverepec – Vrtižer. V novembri je plánované aj odovzdanie do prevádzky druhého profilu, ľavého pruhu D1 Jablonov – Studenec v dĺžke 5,2 kilometra. V súčasnosti je vo výstavbe vyše 59 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, z toho 41,8 kilometrov na úsekoch D1 Jánovce – Jablonov, prvá časť, Fričovce – Svinia a Dubná Skala – Turany.

Peniaze, euro

Šéf Bundesbank: Ak chce Grécko pomoc, musí si ctiť dohody

25.01.2015 20:34

Grécko bude naďalej potrebovať pomoc a dostane ju len vtedy, keď si bude ctiť zmluvy s veriteľmi, povedal šéf Bundesbank Jens Weidmann.

obchod, nakupovanie, potraviny

Ďalšia nášľapná mína v druhom penzijnom pilieri

25.01.2015 20:00

Ďalšou nášľapnou mínou druhého piliera je, že súkromná penzia si nedokáže poradiť s infláciou a do budúcnosti sa môže jej reálna hodnota prepadnúť.

Euro, peniaze, bankovky, ekonomika, eurofondy

Nízke úroky ušetrili štátu 100 miliónov eur

25.01.2015 19:00

Slovensko sa aktuálne na 10–ročných dlhopisoch refinancuje lacnejšie ako Taliansko, Španielsko, Írsko, Slovinsko či Portugalsko.

Peniaze, euro

Šéf Bundesbank: Ak chce Grécko pomoc, musí si ctiť dohody

25.01.2015 20:34

Grécko bude naďalej potrebovať pomoc a dostane ju len vtedy, keď si bude ctiť zmluvy s veriteľmi, povedal šéf Bundesbank Jens Weidmann.

Ukrajina, radikálna pravica

Huffington Post: Kyjev by sa mal prestať zahrávať s neonacistami

25.01.2015 20:28

Ukrajinská vláda v úsilí získať čo najväčšiu podporu voličov sa zahráva so stúpencami ultrapravicových názorov, upozorňuje americký politológ.

obchod, nakupovanie, potraviny

Ďalšia nášľapná mína v druhom penzijnom pilieri

25.01.2015 20:00

Ďalšou nášľapnou mínou druhého piliera je, že súkromná penzia si nedokáže poradiť s infláciou a do budúcnosti sa môže jej reálna hodnota prepadnúť.

Euro, peniaze, bankovky, ekonomika, eurofondy

Nízke úroky ušetrili štátu 100 miliónov eur

25.01.2015 19:00

Slovensko sa aktuálne na 10–ročných dlhopisoch refinancuje lacnejšie ako Taliansko, Španielsko, Írsko, Slovinsko či Portugalsko.