Diaľnica do Košíc nemusí byť hotová ani v roku 2017

Dokončenie chýbajúcich úsekov na hlavnej diaľnici medzi Bratislavou a Košicami v roku 2017 môže ohroziť predĺženie tendrov a oneskorené začatie prác.

Diaľnica, Košice, stavba
Ilustračné foto
Autor: Renáta Jaloviarová

Po hlavnej diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc nemusia motoristi plynule jazdiť v celej dĺžke pravdepodobne ani v roku 2017. Pripúšťa to aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s.

Vzhľadom na prípravu výstavby chýbajúcich úsekov sa tento termín môže podľa predpokladov posunúť na rok 2018 alebo ešte na neskôr.

„Ťažko mi je na to odpovedať. Môžu byť rôzne objektívne príčiny, ktoré môžu predĺžiť termín do roku 2017. Najkritic­kejší z pohľadu lehoty výstavby bude úsek Turany – Hubová,“ očakáva investičná riaditeľka Národnej diaľničnej spoločnosti Viktória Chomová. Pravda, ak sa po ukončení verejnej súťaže začne výstavba takmer 13,5-kilometrového úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorého súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové. Podľa Chomovej je veľmi ťažké stanoviť termín dokončenia diaľnice. „Ešte len súťažíme dodanie dokumentácie na stavebné povolenie na obchvat Prešova. Nemáme vykúpené pozemky a nedokážem garantovať, že v roku 2017 bude tento úsek postavený,“ dodala.

Dokončenie diaľničného prepojenia západu a východu Slovenska cez Žilinu závisí nielen od času ukončenia tendra a začatia prác na úseku pri Žiline s tunelom Višňové. Projektovanie a výstavba sú v tomto prípade plánované na päť a pol roka. Ponuky v tejto súťaži plánujú diaľničiari otvárať 5. júna. Ak sa tender predĺži a práce nezačnú v lete, do konca roka 2017 nemusia byť hotové.

Vyhlásenie súťaže na stavbu ďalšieho chýbajúceho úseku D1 Turany – Hubová v dĺžke 13,5 kilometra zostáva naďalej otázne pre výhrady Európskej komisie a ochranárov k možným vplyvom stavby na chránené územia prírody NATURA 2000. Stavba spomínaného juhozápadného diaľničného obchvatu Prešova sa ešte len pripravuje, pričom tento úsek D-jednotky pravdepodobne nebude v roku 2017 odovzdaný do užívania motoristom. A bez neho nebude diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc kompletné.

Národná diaľničná spoločnosť by privítala, keby pri verejnom obstarávaní diaľničných stavieb bola rozhodujúca ekonomicky najvýhodnejšia ponuka a nie najnižšia cena, ako je to v súčasnosti. „Legislatívci by mali v zákone o verejnom obstarávaní na vyhodnocovanie ekonomicky najvýhodnejších ponúk stanoviť na to kritériá a pravidlá. My sme za to, aby sme nevyhodnocovali najnižšiu cenu, ale ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku,“ navrhuje Chomová. Podľa nej treba zaviesť pravidlá na to, čo možno započítať do ekonomicky najvýhodnejšej ponuky. Ako dodala, zákon o verejnom obstarávaní má svoje špecifiká a mal by mať jasnejšie ustanovenia.

Súvisiace články:

Ďalšie články
peniaze

Draghi naznačil, že ECB by mohla začať vo veľkom tlačiť peniaze

24.04.2014 15:05

ECB by mohla začať široký program nákupov aktív, ak sa výhľad inflácie v eurozóne zhorší. Povedal to šéf ECB Mario Draghi.

Ján Počiatek

Počiatek: Taliani tunel Višňové zvládnu

24.04.2014 14:00

Po vyradení firiem z kartelu by tunel Višňové mala stavať firma Dúha s talianskou Impregilo S.p.A. Minister Ján Počiatek verí, že to zvládnu.

rubeľ, Rusko, Moskva

Rusko varuje zahraničné firmy pred odchodom z krajiny

24.04.2014 13:17

Zahraničné firmy, ktoré sa pre sankcie vyvolané ukrajinskou krízou stiahnu z Ruska, nebudú mať možnosť skorého návratu.

Ukrajina, potraviny

Tovar z Ukrajiny už do EÚ prúdi bez cla

24.04.2014 12:17

Ukrajinskí výrobcovia už môžu svoje tovary vyvážať do EÚ bez cla. Od stredy totiž platí uvoľnenie ciel na dovoz väčšiny tovarov.

Ľudia odporúčajú