Diaľnica do Košíc nemusí byť hotová ani v roku 2017

Dokončenie chýbajúcich úsekov na hlavnej diaľnici medzi Bratislavou a Košicami v roku 2017 môže ohroziť predĺženie tendrov a oneskorené začatie prác.

Diaľnica, Košice, stavba
Ilustračné foto
Autor: Renáta Jaloviarová

Po hlavnej diaľnici D1 z Bratislavy do Košíc nemusia motoristi plynule jazdiť v celej dĺžke pravdepodobne ani v roku 2017. Pripúšťa to aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s.

Vzhľadom na prípravu výstavby chýbajúcich úsekov sa tento termín môže podľa predpokladov posunúť na rok 2018 alebo ešte na neskôr.

„Ťažko mi je na to odpovedať. Môžu byť rôzne objektívne príčiny, ktoré môžu predĺžiť termín do roku 2017. Najkritic­kejší z pohľadu lehoty výstavby bude úsek Turany – Hubová,“ očakáva investičná riaditeľka Národnej diaľničnej spoločnosti Viktória Chomová. Pravda, ak sa po ukončení verejnej súťaže začne výstavba takmer 13,5-kilometrového úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorého súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové. Podľa Chomovej je veľmi ťažké stanoviť termín dokončenia diaľnice. „Ešte len súťažíme dodanie dokumentácie na stavebné povolenie na obchvat Prešova. Nemáme vykúpené pozemky a nedokážem garantovať, že v roku 2017 bude tento úsek postavený,“ dodala.

Dokončenie diaľničného prepojenia západu a východu Slovenska cez Žilinu závisí nielen od času ukončenia tendra a začatia prác na úseku pri Žiline s tunelom Višňové. Projektovanie a výstavba sú v tomto prípade plánované na päť a pol roka. Ponuky v tejto súťaži plánujú diaľničiari otvárať 5. júna. Ak sa tender predĺži a práce nezačnú v lete, do konca roka 2017 nemusia byť hotové.

Vyhlásenie súťaže na stavbu ďalšieho chýbajúceho úseku D1 Turany – Hubová v dĺžke 13,5 kilometra zostáva naďalej otázne pre výhrady Európskej komisie a ochranárov k možným vplyvom stavby na chránené územia prírody NATURA 2000. Stavba spomínaného juhozápadného diaľničného obchvatu Prešova sa ešte len pripravuje, pričom tento úsek D-jednotky pravdepodobne nebude v roku 2017 odovzdaný do užívania motoristom. A bez neho nebude diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc kompletné.

Národná diaľničná spoločnosť by privítala, keby pri verejnom obstarávaní diaľničných stavieb bola rozhodujúca ekonomicky najvýhodnejšia ponuka a nie najnižšia cena, ako je to v súčasnosti. „Legislatívci by mali v zákone o verejnom obstarávaní na vyhodnocovanie ekonomicky najvýhodnejších ponúk stanoviť na to kritériá a pravidlá. My sme za to, aby sme nevyhodnocovali najnižšiu cenu, ale ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku,“ navrhuje Chomová. Podľa nej treba zaviesť pravidlá na to, čo možno započítať do ekonomicky najvýhodnejšej ponuky. Ako dodala, zákon o verejnom obstarávaní má svoje špecifiká a mal by mať jasnejšie ustanovenia.

Súvisiace články:

Ďalšie články
Peniaze, lupa, graf, dolár, euro

Rusi odpíšu staré dlhy Severnej Kórey, uľahčia cestu pre plynovod

19.04.2014 16:55

Ruský parlament odsúhlasil, že Rusko odpíše dlh Severnej Kórey z obdobia Sovietskeho zväzu vo výške desať miliárd USD.

Benzín, nafta, tankovanie, pumpa

Rusi s Bielorusmi sú si opäť bližšie, z Ruska pritečie viac ropy

19.04.2014 13:58

Rusko sa dohodlo , že v tomto roku zvýši dodávky ropy do Bieloruska zhruba o desatinu na 23 miliónov ton.

euro, bankovky, mince, peniaze

Chudobnejším Talianom vláda zníži dane

19.04.2014 08:50

Talianska vláda sa rozhodla poskytnúť daňovú úľavu desiatim miliónom Talianov s nízkymi príjmami.

Tunel Blanka

Pražský tunel Blanka treba dostavať, rozhodla arbitráž

19.04.2014 08:34

Pražský tunel Blanka má firma Metrostav dostavať do piatich mesiacov a Praha má zaplatiť vyše štyri miliardy českých korún.

Ľudia odporúčajú