Predaj áut rastie, hore pôjdu aj ceny

Po vlnách šrotovného v roku 2009 a následného útlmu v predaji áut nastáva tento rok oživenie. Slováci si za prvé tri mesiace tohto roku kúpili oproti vlaňajšku o tisíc automobilov viac. Všetky automobilové značky spoločne predali 16 598 vozidiel a najpredávanejšími modelmi boli už tradične Škoda Octavia a Fabia.

13.04.2012 09:16
Audi A6 Foto:
Ilustračné foto
debata (15)

Bohatších ľudí uvažujúcich o kúpe silnejších automobilov však nepoteší, že zrejme v budúcom roku pôjdu ceny vozidiel opäť hore, a to pre zavedenie takzvanej registračnej dane.

Premiér Robert Fico už potvrdil, že drahšie autá sa zdania viac. Ak by sa ľavicová vláda inšpirovala návrhmi ekonómov Michala Horvátha a Ľudovíta Ódora, za nové vozidlo by ľudia štátu zaplatili od 0 do 1 500 eur v závislosti od obsahu emisií oxidu uhličitého alebo výkonu motora. Sadzby dane by boli nastavené progresívne s tým, že najviac by postihovali stredné a vyššie triedy automobilov.

„Daň vo výške 1 500 eur sa prejaví v cene automobilov a pri BMW radu jedna, tri a X1 by to mohlo byť dosť výrazné zdraženie, čo by sa nakoniec mohlo premietnuť i v zníženom záujme ľudí o kúpu nových automobilov,“ povedal predajca Adrián Ádám z Auto Bavaria. Na luxusné modely s cenou 60– až 80–tisíc eur nebude mať podľa neho daň žiadny vplyv.

„Pri takých drahých vozidlách už zákazníci nepozerajú v prvom rade na cenu a tisícpäťsto eur pre nich v podstate nepredstavuje žiadnu položku,“ dodal Ádám.

Na Slovensku sa za prvé tri mesiace tohto roku predalo napríklad 78 luxusných BMW X6. Cena jedného vozidla sa pritom pohybuje na úrovni sedemdesiattisíc eur. „Výnos pre rozpočet z novej registračnej dane automobilov sa vyčíslil na úrovni 24 miliónov eur,“ píše sa v štúdii ekonómov pod názvom Ako zakopať rozpočtovú sekeru. Ak by sa súčasná vláda nakoniec rozhodla zdaniť len vozidlá používané na súkromné účely, v tom prípade by výnos z dane dosiahol 15,3 milióna eur.

„Ak bude nová daň vnímaná len ako nástroj na zaplátanie diery v štátnom rozpočte a získané zdroje sa nepoužijú na činnosti spojené s automobilmi, tak to zo strany štátu nebude dobré riešenie,“ myslí si Pavol Prepiak, predseda divízie dovozcov automobilov.

Predajcovia automobilov sa budú vládu snažiť presvedčiť, aby sa získané zdroje použili spätne na podporu predaja áut. Sú pritom pripravené rôzne scenáre, ako napríklad na podporu predaja vozidiel s nižšou produkciou emisií. „Prípadne sa môže rozhodnúť pre podporu bezpečnejších vozidiel, tak ako robia v škandinávskych krajinách, alebo sa inšpirujeme juhom Európy, kde zas podporujú predaj vozidiel pre poľnohospodárov,“ dodal Prepiak. Konečný výsledok bude podľa neho závisieť od priorít budúcej vlády.

V minulosti ešte počas prvej vlády Roberta Fica dokázali predajcovia áut ľavicu presvedčiť na zavedenie dvoch kôl šrotovného. Vláda vtedy podporila predaj malých vozidiel. O záujem ľudí v tejto triede sa bude od pondelka na slovenskom trhu uchádzať nový model Škoda Citigo. Malé mestské vozidlo bude ofi ciálne predstavené na bratislavskom autosalóne a v susednom Česku sa už predáva v prepočte za 7 250 eur.

„Predpokladáme, že úspech u slovenských zákazníkov budú mať aj nové modely, ktoré uvedieme na trh v tomto roku, teda malé mestské vozidlo Škoda Citigo a kompaktná limuzína odvodená od štúdie MissionL,“ povedala Lucia Busquet, hovorkyňa Škoda auto Slovensko. Okrem Škody Citigo sa už predáva sesterský model Volkswagen Up! a nasledovať bude ešte Seat Mii. Nové vozidlá sa vyrábajú v bratislavskom Volkswagene.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba