Peniaze na gemerskú diaľnicu sú otázne

Financovanie rýchlostnej štvorprúdovky R2 v smere od Zvolena až po Košice popri Lučenci a Rimavskej Sobote je po nástupe novej vlády nejasné. Premiér Robert Fico len pár dní pred voľbami sľuboval, že regiónu s vysokou nezamestnanosťou chce pomôcť kvalitnou infraštruktúrou, ktorá mala do regiónu pritiahnuť investorov.

16.04.2012 20:00 , aktualizované: 17.04.2012 08:00
cesta, diaľnica, výstavba Foto:
Ilustračné foto
debata (21)

Fico chcel stavať cestu cez verejno-súkromný PPP projekt, ktorého použitie však nový minister dopravy Ján Počiatek nepotvrdil.

„My chceme pomôcť juhu stredného Slovenska, ísť od Zvolena smerom na Rimavskú Sobotu, inak ako cez verejno-súkromný PPP projekt to nepôjde,“ tvrdil pred voľbami Fico. Nový minister dopravy Ján Počiatek (Smer) má však o stavaní súkromných diaľnic cez PPP projekty svoju predstavu.

„V hlave mám momentálne len obchvat Bratislavy, diaľnicu D4,“ povedal Počiatek o použití PPP pri Zvolene v rozhovore pre denník Pravda.

Ministerstvo dopravy následne použitie PPP projektov, za ktoré si prvá Ficova vláda pre predraženie vyslúžila kritiku, však nevylúčilo. „Otázka financovania ďalších plánovaných diaľničných úsekov bude podliehať auditu, ktorý si na ministerstve budeme robiť v najbližších týždňoch. Nebránime sa financovaniu cez verejno-súkromné partnerstvá ani v budúcnosti,“ dodal hovorca ministra dopravy Martin Kóňa.

Do úvahy v prípade diaľnice na Gemer pripadá aj financovanie z eurofondov alebo peňazí z úspor v druhom dôchodkovom pilieri.

Pri eurofondoch je spravidla príprava výstavby dlhšia a na danom úseku nie sú ešte úplne vykúpené pozemky. Fico pritom plánuje ako jedno z prvých výjazdové rokovanie vlády práve na juh Slovenska, kde bude konfrontovaný s diaľničnými sľubmi.

Na vyše 200–kilometrovú rýchlocestu by čiastočne vedeli prispieť dôchodkové správcovské spoločnosti, ktoré sú pripravené z úspor v druhom pilieri vyčleniť zhruba jednu miliardu eur.

„Zatiaľ čakáme na termín stretnutia s premiérom,“ hovorí Viktor Kouřil z Asociácie dôchodkových správcovských spoločností. Správcovia penzií sú ochotní pristúpiť na ročný úrok štyri percentá. Pre štát by to bolo lacnejšie ako pri PPP projektoch zvažovaných za prvej Ficovej vlády a tiež lacnejšie, ako by si štát požičal na trhoch. Napríklad v pondelok si Slovensko požičalo takmer 200 miliónov eur na splácanie dlhov na 14 rokov pri úroku vyše 4,6 percenta.

Peniaze na diaľnice by však správcovia dôchodkov ochotne dať nemuseli, ak by Fico otváral druhý pilier na výstup či by znižoval odvody do piliera. Cez víkend však minister financií Peter Kažimír rétoriku premiéra zmiernil. Kažimír povedal, že vláda chce prestať atakovať druhý pilier a očakáva, že peniaze z neho použije na diaľnice.

Podľa bývalého poradcu premiérky pre dopravu Ondreja Mateja (SDKÚ) by sa približne polovica R2 dala postaviť z eurofondov. V novom programovom období pre roky 2014 až 2020 dostane Slovensko na dopravu z únie až šesť miliárd eur.

„Z peňazí sa dá postaviť kompletná severná diaľnica D1, rýchlostná R4 Svidník – Košice a asi 100 kilometrov R2 zo Zvolena do Košíc,“ počíta Matej. Zvyšok gemerskej štvorprúdovky by podľa Mateja mohli financovať DSS–ky. S podobným scenárom – stavať cesty s pomocou bruselských peňazí – prichádza aj Počiatek.

„Prioritou je stavať najlacnejšie, ako sa dá, čiže cez eurofondy,“ naznačil Počiatek. „Potešila ma zmena postoja nového ministra dopravy. Otázne bude, ako silno zasiahnu lobisti a sponzori Smeru, ktorí stoja za uprednostňovaním výstavby formou PPP projektov,“ myslí si Matej.

Smer dlhodobo odmieta, že by niekto v pozadí ovplyvňoval výstavbu diaľnic. Matej by podobne ako Počiatek staval cez PPP len obchvat hlavného mesta, do úvahy ešte pripadá aj rýchlostná cesta R1 cez Donovaly.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba