„Určite budeme hovoriť o diaľniciach v krátkom čase aj pred vami, dajte nám, prosím, ešte nejaký priestor. Tých poklepaných kameňov a pootváraných obálok je tu príliš veľa nejako na ministerstve dopravy. Musíme sa pozrieť, čo je reálne, čo je nereálne, či to bola iba hra, alebo sa naozaj niečo dialo,“ vyhlásil v pondelok Fico v spojitosti s veľmi nízkymi predkladanými cenami v diaľničných tendroch po stretnutí s ministrom dopravy Jánom Počiatkom.
Premiér povedal, že je potrebné sa pozrieť na niektoré vysúťažené ceny v tendroch na výstavbu diaľnice D1. „Predsa nie je možné vysúťažiť projekt za 35 – 40 % skutočných nákladov danej stavby. To si prejdeme a budeme vás presne informovať o našich plánoch,“ dodal Fico. Na otázku, či rok 2020 môže byť aspoň podľa odhadov reálny pre dokončenie D-jednotky, odvetil, že tento údaj od neho teraz médiá nedostanú. Má sa tak stať až na tlačovej besede, ktorej témou budú diaľnice. Podľa neho sa neuvažuje s presunom peňazí v rámci eurofondov na diaľnice.
„Pokiaľ ide o dopravu, v tomto roku už nie je potrebné vyčerpať žiadne zdroje,“ uviedol Fico v spojitosti s Operačným programom Doprava. „V roku 2013 musí byť vyčerpaných okolo 800 miliónov eur, ale keďže v doprave vždy ide o obrovské projekty, tak tam sa neobávame, že by tieto peniaze prepadli,“ dodal premiér. Celý Operačný program Doprava je podľa neho možné využiť v súlade s časovým harmonogramom. Fico očakáva, že tento program, ktorý má spomedzi ostatných najväčší rozpočet, bude významným ťahúňom v celkovom čerpaní európskych peňazí.
Fico počas svojej prvej vlády v rokoch 2006 až 2010 plánoval dokončenie chýbajúcich úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom do roku 2010, ale bez tunelov. Výstavbu diaľnic chcel urýchliť s využitím PPP projektov. Dva z týchto projektov, cez ktoré mali byť postavené úseky D1, neskorší minister dopravy Ján Figeľ zrušil pre ich predraženosť a nevýhodnosť pre štát. Cez PPP boli dokončené len úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a v lete tohto roka má byť v rámci tohto projektu hotový severný obchvat Banskej Bystrice. Už exminister Figeľ predpokladal, že D1 by mohla byť dokončená najskôr v roku 2017, ak v tomto roku začne stavba diaľnice s tunelom Višňové. Tieto práce totiž majú trvať viac ako päť rokov.
V súčasnosti pokračujú práce na projektovaní a výstavbe úsekov D1 Jánovce – Jablonov (prvý západný úsek), Dubná Skala – Turany a Fričovce – Svinia. Zároveň sa stavbári blížia k dokončeniu druhého profilu na úseku Jablonov – Studenec. Popritom bežia tendre na výstavbu úsekov D1 Jánovce – Jablonov (druhý východný úsek), Hubová – Ivachnová a Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Výstavba úseku Prešov, západ – juh je len v príprave a tender stále nezačal ani v prípade výstavby sporného úseku Turany – Hubová.