Kedy bude dokončená diaľnica do Košíc? Fico o termíne nehovorí

Konečný termín dokončenia hlavnej diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami, čo podľa predpokladov nebude možné zrejme skôr ako v roku 2018, zostáva naďalej neistý. Uvedeniu konkrétneho dátumu, kedy môžu byť chýbajúce úseky na tejto diaľnici hotové, sa premiér Robert Fico tentoraz vyhol. Podľa neho je potrebné plán výstavby diaľnic prehodnotiť.

16.04.2012 17:30
Diaľnica pri Levoči Foto:
Ilustračné foto
debata (9)

„Určite budeme hovoriť o diaľniciach v krátkom čase aj pred vami, dajte nám, prosím, ešte nejaký priestor. Tých poklepaných kameňov a pootváraných obálok je tu príliš veľa nejako na ministerstve dopravy. Musíme sa pozrieť, čo je reálne, čo je nereálne, či to bola iba hra, alebo sa naozaj niečo dialo,“ vyhlásil v pondelok Fico v spojitosti s veľmi nízkymi predkladanými cenami v diaľničných tendroch po stretnutí s ministrom dopravy Jánom Počiatkom.

Premiér povedal, že je potrebné sa pozrieť na niektoré vysúťažené ceny v tendroch na výstavbu diaľnice D1. „Predsa nie je možné vysúťažiť projekt za 35 – 40 % skutočných nákladov danej stavby. To si prejdeme a budeme vás presne informovať o našich plánoch,“ dodal Fico. Na otázku, či rok 2020 môže byť aspoň podľa odhadov reálny pre dokončenie D-jednotky, odvetil, že tento údaj od neho teraz médiá nedostanú. Má sa tak stať až na tlačovej besede, ktorej témou budú diaľnice. Podľa neho sa neuvažuje s presunom peňazí v rámci eurofondov na diaľnice.

„Pokiaľ ide o dopravu, v tomto roku už nie je potrebné vyčerpať žiadne zdroje,“ uviedol Fico v spojitosti s Operačným programom Doprava. „V roku 2013 musí byť vyčerpaných okolo 800 miliónov eur, ale keďže v doprave vždy ide o obrovské projekty, tak tam sa neobávame, že by tieto peniaze prepadli,“ dodal premiér. Celý Operačný program Doprava je podľa neho možné využiť v súlade s časovým harmonogramom. Fico očakáva, že tento program, ktorý má spomedzi ostatných najväčší rozpočet, bude významným ťahúňom v celkovom čerpaní európskych peňazí.

Fico počas svojej prvej vlády v rokoch 2006 až 2010 plánoval dokončenie chýbajúcich úsekov D1 medzi Žilinou a Prešovom do roku 2010, ale bez tunelov. Výstavbu diaľnic chcel urýchliť s využitím PPP projektov. Dva z týchto projektov, cez ktoré mali byť postavené úseky D1, neskorší minister dopravy Ján Figeľ zrušil pre ich predraženosť a nevýhodnosť pre štát. Cez PPP boli dokončené len úseky rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a v lete tohto roka má byť v rámci tohto projektu hotový severný obchvat Banskej Bystrice. Už exminister Figeľ predpokladal, že D1 by mohla byť dokončená najskôr v roku 2017, ak v tomto roku začne stavba diaľnice s tunelom Višňové. Tieto práce totiž majú trvať viac ako päť rokov.

V súčasnosti pokračujú práce na projektovaní a výstavbe úsekov D1 Jánovce – Jablonov (prvý západný úsek), Dubná Skala – Turany a Fričovce – Svinia. Zároveň sa stavbári blížia k dokončeniu druhého profilu na úseku Jablonov – Studenec. Popritom bežia tendre na výstavbu úsekov D1 Jánovce – Jablonov (druhý východný úsek), Hubová – Ivachnová a Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Výstavba úseku Prešov, západ – juh je len v príprave a tender stále nezačal ani v prípade výstavby sporného úseku Turany – Hubová.

9 debata chyba