Bitku o Waterloo vyhral Ján Jeleň

Pre Francúzov je Waterloo spomienkou na definitívnu porážku Napoleona, pre Američanov symbolom víťazného dobytia sveta traktormi značky John Deere.

03.05.2012 08:01
Žatva, pole, John Deere Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Vyrábajú sa v mestečku Waterloo v obilninárskom štáte Iowa. Pri zrode dnes obrovskej nadnárodnej spoločnosti stál obyčajný kováč John Deere (po slovensky Ján Jeleň).

Tento šľachovitý, bystrý a húževnatý muž vložil do rúk uprostred devätnásteho storočia Američanom hladným po pôde najväčšiu zbraň, s ktorou pokorili, či vlastne preorali milióny hektárov panenskej pôdy na prériách. Deere zostrojil unikátny samočistiaci pluh a dal meno svetovej značke.

Sedemnásťročný John, od štyroch rokov polosirota, sa vyučil za kováča. Založil si obchod, ale dva razy vyhorel. S poslednými 75 dolármi musel utiecť z Vermontu pred veriteľmi a zastavil sa pred nimi až o 800 míľ ďalej v Grand Detour, mestečku na okraji úrodných rovín amerického Stredozápadu. Príbeh americkej legendy je ukážkou ľudskej vytrvalosti, technickej vynaliezavosti, vernosti kvalite i obchodného ducha.

John Deere je v USA nesmrteľný, tak ako značka Mercedes v Nemecku. Po skončení studenej vojny sa americkí výrobcovia traktorov a kombajnov stali jej skutočnými víťazmi. Za posledných dvadsaťdva rokov počet závod vo svete viac ako zdvojnásobili na súčasných 64 a zamestnávajú 61–tisíc ľudí…

Počet vyrobených traktorov a kombajnov nadnárodná firma ktovie prečo neuvádza. Dobyla však suverénne trhy všetkých postkomunistických krajín a odsúdila na živorenie svojich konkurentov, skvele sa predáva v Číne… John Deere ukul naozaj dobrý pluh – Američania ním rozorali všetky svetové trhy.

Prehliadka závodu je skvele zrežírovaná. Za malým traktorčekom sú tri vagóniky pre návštevníkov.

Šoférom je starý pracovník závodu, výklad dáva takisto vyslúžilec. Kto iný lepšie pozná fabriku. Zrod traktora je veľkým zážitkom. Súčiastky vyrezávajú lasery, montujú ich roboty, ale pre ľudské mozgy a ruky je stále veľa práce. Linky idú zdanlivo pomaly, ale nik sa nefl áka.

„Budúcnosť patrí tým, ktorí sa neboja umazať si ruky,“ povzbudzuje k stopercentným výkonom jedno z hesiel v montážnej hale a ďalšie hlása: „Sny sa nestávajú skutočnosťou, ale ciele áno.“ Zdá sa, že cieľ sa plní – už polovica sveta zberá úrodu využívajúc americký záprah pod značkou vzpínajúceho sa jeleňa.

1 debata chyba