Nitrania zvažujú. Autobus, pešibus či auto?

Mesto pod Zoborom sa už roky trápi so stratovou MHD. Aj preto v apríli zdraželi v autobusoch cestovné lístky, okresali sa niektoré linky, iné sa zrušili, viac sa prestupuje. Išlo o najväčšiu zmenu v nitrianskej hromadnej doprave za posledných sedem rokov. Ľudia sú nespokojní, niektorí dokonca volia radšej auto alebo chodia pešo.

14.05.2012 18:23
Nitra, MHD Foto:
Odkedy zdražela nitrianska MHD, niektorí obyvatelia chodia radšej pešo.
debata

Týka sa to najmä nepravidelných cestujúcich, ktorí si kupujú lístok u vodiča alebo používajú čipové karty s kreditom. Zdraženie lístkov zo 60 na 70 centov, respektíve zo 40 na 50 centov vnímala väčšina oslovených negatívne. Zvyšovanie sa nedotklo jedine mesačných či polročných predplatených lístkov.

Nespokojná je napríklad 34–ročná učiteľka Magda Tóthová. "Do práce chodím pešo takmer súbežne s trasou autobusu, asi päť zastávok. Trvá mi to polhodinu. Je to do kopca a keď pršalo, autobus prišiel vhod. Ale tých 70 centov za jednu krátku cestu je už naozaj veľa.

To si radšej kúpim minerálku a urobím niečo pre seba." Predplatené cestovné na pol roka za 90 eur ju neláka, zato vraj radšej kúpi oblečenie pre svojho škôlkara.

Ján Oleksík, 28–ročný predavač, bol tiež na rozmedzí.

Využíval auto, niekedy autobus. „No prestanem ho využívať, veď zaň platím skoro toľko čo za auto.“ Má staršie auto, s ktorým dosahuje v meste priemernú spotrebu 8 litrov na 100 kilometrov. Denne najazdí zo sídliska do centra a späť asi 6 kilometrov, čo je pri dvadsiatich pracovných dňoch 120 kilometrov. Svoje celkové mesačné náklady na benzín odhadol na 25 až 30 eur, čo je porovnateľné s mesačným predplatným cestovným, ktoré stojí 20 eur. „Autobusom je to možno výhodnejšie, ale ten rozdiel v cene je pre mňa zanedbateľný. Radšej sa budem voziť pohodlnejšie a nemusím čakať.“

Dopravná spoločnosť Veolia ešte nemala k dispozícii štatistiky za posledný mesiac, na ktorých by bolo vidno, či klesol, alebo stúpol počet cestujúcich, no má hromadu sťažností. "Veľká časť je nepublikovateľných. Málo je vecných pripomienok.

A tie, ktoré sú vecné, riešia skôr časy," hovorí obchodný zástupca pre mestskú dopravu Vladimír Šimko.

Ide o študentov, alebo skupiny zamestnancov, ktorým chýba dôležitý prípoj.

Dopravca im plánuje vyjsť v ústrety a skoriguje niektoré linky.

Na margo zvýšenej ceny Šimko povedal, že to bol nevyhnutný krok. „V Nitre sa plošne nemenili ceny sedem rokov. A to je, dovolím si tvrdiť, slovenský unikát. Koľkokrát sa za ten čas zdvihli ceny nafty?“ Menili sa ceny náhradných dielov. Kupovali sa nové autobusy. „Museli sme sa popasovať s mýtom, pretože naše vozidlá jazdia aj po spoplatnených úsekoch. A celý ten čas ostávala cena lístkov rovnaká. To mesto ako objednávateľ služieb nemohlo udržať donekonečna.“ Aj mestskí poslanci už dlhšie poukazovali na stratovosť hromadnej dopravy. Za posledný rok bola strata nitrianskej MHD o 1,4 milióna vyššia, ako sa plánovalo, čo výrazne zaťažilo mestský rozpočet. V kuloároch sa objavili informácie, že zdražovanie lístkov bude pokračovať, no hovorca radnice Andrej Jančovič to poprel.

„Je to nepravdivá informácia, momentálne sa neplánuje žiadne zvyšovanie.“

debata chyba