Návrat týždňových nálepiek na diaľnice?

Európska komisia vydala usmernenie k používaniu diaľničných nálepiek, z ktorého by mohlo vyplývať, že používať by sa mali najmenej týždňové diaľničné známky. Tieto nálepky sa však na Slovensku stali vo februári minulosťou, keď ich nahradili 10-dňové známky.

diaľnica, most, považská bystrica
Ilustračné foto
Autor: Milan Kráľ

Podľa usmernenia musia členské štáty ponúkať aj „krátkodobé známky – týždenné, mesačné a ročné“. Známky s platnosťou desať dní sa nespomínajú. Ministerstvo dopravy tvrdí, že to priamo neznamená zmeny aj pre Slovensko.

"Explicitne sa nehovorí, že desaťdňové nálepky treba nahradiť týždňovými, určite sa o tom budeme s Bruselom rozprávať. Ak bude komisia trvať na týždenných, nebránime sa tomu. Momentálne si však myslíme, že desaťdňové známky sú skutočne lepším riešením,“ tvrdí hovorca ministra dopravy Martin Kóňa.

Nálepky s dlhšou platnosťou zavádzal rezort najmä preto, že často počúval kritiku zo strany turistov, ktorí si museli kvôli dovolenke s využitím dvoch víkendov kúpiť dve týždenné známky za sedem eur.

"Takto to majú jednoduchšie a lacnejšie,“ dodal Kóňa. Desaťdňové známky používajú podobne vodiči v susednom Rakúsku, Česku a Maďarsku. Týždňové nálepky zostali po Novom roku už len v Slovinsku. Nové nediskriminačné usmernenie z Bruselu by tak zasiahlo viacero európskych štátov. "Je to návod pre členské štáty, ktorý im má uľahčiť lepšie uplatňovanie spoločných európskych pravidiel v tejto oblasti. Ide o mäkkú reguláciu, ktorou sa má dosiahnuť jednotná aplikácia pravidiel bez toho, aby sa hrozilo sankciami,“ rozpráva Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Aby štát komisia nesankcionovala, musí byť aj pomer priemerných cien za jeden deň medzi najkratšou a najdlhšou známkou prijateľný, konkrétne v rozmedzí 2,5– až 8,2-násobku ceny nálepky. "Tento interval spĺňame, podľa prepočtov únie sme na 7,3-násobku ceny pri porovnaní ročnej a desaťdňovej známky,“ ubezpečil Kóňa.

Podľa Kóňu chce však rezort dopravy popracovať na nových možnostiach kúpy nálepiek. Treťou podmienkou z Bruselu na používanie nálepiek je „široká škála možností na platbu – automaty na hraniciach, cez telefón a web“. Známky sú zatiaľ k dispozícii na pumpách, pošte a po novom sa dajú objednať aj cez internet. Je to pritom prvá fáza pripravovanej elektronizácie predaja známok, nasledovať má kúpa cez SMS správu, pravdepodobne v roku 2013.

"Je to technicky aj finančne menej náročné riešenie pre štát, pretože sa nemusí zaoberať distribúciou či skladovaním známok. V konečnom dôsledku si však za pohodlný nákup SMS známky zaplatíme viac,“ zhodnotil Zoltán Bojar zo Slovenského autoturist klubu.

Diaľničné známky sa používajú už len v siedmich štátoch z 27-člennej EÚ. V niektorých krajinách sa rozhodli namiesto predaja nálepiek vyberať mýto, v Nemecku sú diaľnice dokonca zdarma.

Za prejdený 195-kilometrový úsek medzi chorvátskym Zadarom a Záhrebom zaplatí vodič vyše 14-eurové mýto. V Taliansku stojí mýtne z Ríma do 258 kilometrov vzdialeného Neapola 16 eur. Na Slovensku platí mýto len pre nákladné autá, spoplatnených je vyše 2 000 kilometrov ci­est.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ
Ďalšie články
Ekonomika, graf, peniaze, kalkulačka

Vláda chce viac skresať deficit, peniaze za Telekom znížia dlh

17.04.2014 17:16

Vláda chce pokračovať v znižovaní deficitu verejných financií aj v roku 2015.

Mýto - logo

Mýto v prvom štvrťroku vynieslo o tretinu viac ako vlani

17.04.2014 16:49

Príjmy z elektronického výberu mýta podľa mýtnej spoločnosti SkyToll, a. s. v prvom štvrťroku tohto roka dosiahli 47,8 mil. eur.

ustavny sud

Stavebné firmy z kartelu sa obrátili na Ústavný súd

17.04.2014 15:18

Tri zo šiestich stavebných spoločností, ktoré majú pre potvrdený kartel zaplatiť pokutu, podali na Ústavný súd sťažnosť.

Diaľnice

Diaľničiari vylúčili Skansku z tendrov na stavbu D3 a R2

17.04.2014 14:10

Národná diaľničná spoločnosť pre kartel jedného z členov vylúčila skupinu Skanska z niektorých užších súťaží.

Ľudia odporúčajú