Je to posledná chýbajúca časť hlavnej domácej autostrády na Spiši. Z východu nadviaže na vyše 5-kilometrový diaľničný úsek Jablonov – Studenec, ktorý je už v prevádzke v jednom profile od roku 2010 a momentálne rozostavaný druhý profil bude dokončený v tomto roku.
„Cesta I/18, ktorá v súčasnosti prechádza stredom mesta Levoča a obcí Klčov, Spišský Hrhov, Nemešany, je jedným z najnehodovejších úsekov v Prešovskom kraji. Diaľnica po vybudovaní preberie celú tranzitnú dopravu, zvýši bezpečnosť cestnej premávky a výrazným spôsobom zlepší životné prostredie v centrách dotknutých obcí. D1 zároveň zlepší dostupnosť tohto regiónu, zvýši jeho atraktívnosť a rozvoj cestovného ruchu,“ uviedol hovorca NDS Marcel Jánošík.
Stavebné firmy vedené spoločnosťou Eurovia SK, a.s. Košice sa zaviazali, že 9,5-kilometrový druhý úsek diaľnice Jánovce – Jablonov postavia za 1 125 dní, čiže niečo vyše troch rokov. Východnú časť diaľničného úseku pri Levoči chcú postaviť za 126,3 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), čo je 46 % z pôvodnej štátom odhadovanej predpokladanej ceny 270 mil. eur bez DPH. Združenie podpísalo s NDS zmluvu o naprojektovaní a výstavbe úseku diaľnice 7. mája. Ďalšími členmi združenia sú spoločnosti Eurovia CS, a.s. Praha a Stavby mostov Slovakia, a.s. Banská Bystrica.
Spomínané združenie uspelo vo verejnej súťaži, trvajúcej od júna minulého roka, s druhou najlacnejšou ponukou spomedzi trinástich uchádzačov. NDS totiž vylúčila najlacnejšiu ponuku firiem Hant BA DS, a.s. Považská Bystrica a Cestné stavby Liptovský Mikuláš, spol. s r.o. vo výške 119,9 mil. eur bez DPH pre nesplnenie podmienok účasti v tendri. Námietky vyradeného združenia následne zamietol Úrad pre verejné obstarávanie. Krajský súd v Bratislave na návrh firmy Hant 7. mája rozhodol o odklade vykonateľnosti spomínaného rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie.
Výstavba druhého úseku D1 Jánovce – Jablonov bude financovaná zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Podmienkou využitia eurofondov je, aby diaľnica bola dokončená do konca roka 2015. NDS oznámila, že plánovaný termín ukončenia výstavby diaľnice je november 2015. Druhý úsek diaľnice medzi Jánovcami a Jablonovom sa začína z južnej strany Levoče, kde sa vybuduje rovnomenná križovatka, do ktorej vyústi aj diaľničný privádzač Levoča. Pod úpätím vrchu Šibenik pôjde diaľnica do 635-metrového dvojrúrového tunela s rovnakým názvom. Úsek končí pri Spišskom Podhradí napojením na úsek D1 Jablonov – Studenec, na ktorom sa momentálne stavia ľavý jazdný pás. Okrem križovatky Levoča a spomínaného tunela bude súčasťou diaľnice aj desať mostov a veľké ľavostranné odpočívadlo Levoča.
Celý diaľničný úsek Jánovce – Jablonov skráti trasu cesty medzi Popradom a Prešovom oproti existujúcej ceste prvej triedy č. 18 zhruba o 3 kilometre a čas jazdy o minimálne desať minút. Obíde mesto Levoča a obce Spišský Štvrtok, Spišský Hrhov, Klčov a Nemešany. Prídavné pruhy pre pomalé vozidlá budú od križovatky Levoča na obe strany. Najvyššiu časť hrebeňa s vrchom Šibenik prekoná rovnomenný tunel a najhlbšie údolie pri Spišskom Hrhove most s výškou cez 50 metrov, čím sa stane najvyšším na trase D1.
NDS a Združenie Jánovce- Jablonov podpísali vlani v polovici júna zmluvu o vykonaní stavebných prác na 9-kilometrovom západnom úseku diaľnice Jánovce – Jablonov za takmer 60 mil. eur bez DPH. Výstavba diaľničného úseku v plnom profile má byť hotová do konca roka 2013, financovaná bude tiež z eurofondov a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Členmi združenia, ktoré časť diaľnice pri Levoči postaví, sú spoločnosti Váhostav – SK, a.s., Žilina a Bögl a Krýsl, k.s. Odhadované náklady na výstavbu prvej etapy D1 Jánovce – Jablonov boli takmer 95 mil. eur. Ponuka združenia bola nižšia o 37 % a takmer o 35 mil. eur oproti predpokladanej hodnote prác.