Diaľnice čakajú na jeseň veľké opravy

Niekoľkomiliónový rozpočet na opravy slovenských diaľnic a rýchlostných ciest sa tento rok zatiaľ využíval len minimálne.

27.08.2012 01:00
Diaľnice Foto:
Ilustračné foto
debata (7)

Národná diaľničná spoločnosť, ktorá je za opravu a údržbu štvorprúdoviek zodpovedná, minula len veľmi malú časť z balíka peňazí, ktoré dostala zo štátneho rozpočtu. Z celkového počtu vyše 670 kilometrov rýchlostných ciest a diaľnic bola opravená necelá desatina.

„V roku 2012 sme uskutočnili opravy a údržbu vozoviek diaľnic a rýchlostných ciest v našom vlastníctve na celkovo viac ako 59 kilometroch. Hodnota opráv predstavuje 6 miliónov eur, údržba 1,5 milióna eur, pričom zo štátneho rozpočtu sme čerpali 752–tisíc eur,“ vyčíslil hovorca diaľničiarov Marcel Jánošík s tým, že zvyšných takmer 5,3 milióna eur si spoločnosť hradila z vlastných zdrojov.

Na opravy diaľnic však štát vyčlenil na tento rok až 28,3 milióna eur a diaľničná spoločnosť mohla z vlastných peňazí čerpať až 30 miliónov eur. Teda celkovo takmer 60 miliónov eur na opravenie výtlkov a nezrovnalostí na diaľniciach.

Nevyčerpanosť dostupných peňazí vysvetľujú diaľničiari tým, že všetky náklady na údržby a opravy sa míňajú priebežne počas roka. „Najväčší podiel opráv sa realizuje práve v tomto období a ukončené budú prevažne v septembri a októbri, pretože následne opravy neumožňujú už klimatické podmienky,“ doplnil Jánošík.

Podľa dopravného experta Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného je pomer opravených úsekov v poriadku. „Nemám pocit, že by boli naše diaľnice v zlom stave. Viem si samozrejme predstaviť aj lepší technický stav, najmä na úsekoch, ktoré sú staršie ako tridsať rokov. Na takýchto úsekoch už nestačí len vymeniť povrchový asfalt v hrúbke 4 centimetre, ale je potrebné vymeniť celý koberec,“ myslí si Palčák a jedným dychom dodáva, že presne takouto opravou by mala prejsť diaľnica od Bratislavy po Hlohovec. Národná diaľničná spoločnosť na poškodených častiach diaľničnej vozovky vymieňala len asfalt maximálne do hrúbky desať centimetrov.

„Opravili sme 6,4 kilometra cesty na D1 Bratislava – Senec, takmer desať kilometrov na D1 Senec – Horná Streda, 2,8 kilometra na D1 medzi Prešovom a Budimírom a tiež križovatky v Hlohovci a Červeníku,“ vymenúva Jánošík. V rámci súvislej údržby diaľnic a rýchlostných ciest sa pracovalo na desiatich kilometroch D1 medzi Ivachnovou, Važcom a Mengusovcami, regeneračný postrek dostal aj most na diaľnici D2 v blízkosti štátnej hranice s Maďarskom v dĺžke 34 kilometrov. Údržby sa dostalo aj deviatim kilometrom na D1 medzi Sencom a Hornou Stredou a piatim kilometrom medzi Hornou Stredou a Ilavou.

Opravy na rýchlostných cestách, ktorých je v krajine osem, sa tento rok zatiaľ nerobili. „Momentálne predpokladáme, že ak vydrží stabilné počasie, podarí sa nám zrealizovať všetky plánované opravy a údržbu,“ tvrdí Jánošík.

Podľa Palčáka si zvyšné peniaze, ktoré diaľničiari nemuseli dať na opravy, ponechajú na klasickú letnú a zimnú údržbu spojenú s posypom ciest, ktorá v rozpočte nie je uvedená. „Na druhej strane každoročne pribúdajú nové rýchlostné cesty či diaľničné úseky a tých peňazí na ich údržbu je stále rovnako,“ vraví Palčák.

V návrhu štátneho rozpočtu sú naplánované výdavky na opravy štvorprúdoviek každoročne do roku 2015 vo výške 29 miliónov, čiže na opravy sa zo štátnej kasy vyčlení približne taký istý objem prostriedkov ako roky predtým. V roku 2013 by však mala byť dokončená prvá diaľnica z pôvodného verejno–súkromného PPP balíka, deväťkilometrový úsek medzi Jánovcami a Jablonovom.

O rok neskôr sa odovzdá diaľnica pri Martine, Dubná Skala – Turany a druhá časť diaľnice Jánovce – Jablonov príde na rad v roku 2015. V tom istom roku sa dokončí aj ďalší úsek pri Prešove, Fričovce – Svinia. „Peňazí na údržbu našich diaľnic, ale aj rýchlociest, treba rozhodne viac,“ dodal Palčák. Rezort dopravy na čele s Jánom Počiatkom (Smer) už naznačil, že aj v tejto oblasti by požadovali od ministra financií Petra Kažimíra (Smer) prídavok.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba