Skanska žiada preskúmať rozhodnutie ÚVO v železničnom tendri

Stavebná spoločnosť Skanska SK a.s. podala na súde žalobu proti rozhodnutiu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý minulý mesiac zamietol jej námietku voči opakovanému vylúčeniu z tendra Železníc Slovenskej republiky na modernizáciu trate Zlatovce - Trenčianska Teplá.

02.10.2012 16:14
koľajnice, železnica, trať Foto:
Ilustračné foto
debata (5)

Skanska zároveň doručila na ÚVO ďalšiu námietku proti inému úkonu verejného obstarávateľa v uvedenej verejnej súťaži a požiadala o vydanie predbežného opatrenia, aby železnice zatiaľ nemohli uzavrieť zmluvu s iným uchádzačom.

„Zaplatili sme kauciu 600 tis. eur. Sme presvedčení o tom, že spoločnosť Skanska bola vylúčená za absurdný dôvod, ktorý sa dovtedy na Slovensku neobjavil. Odvtedy sa takisto neobjavil ani v podmienkach a predpokladáme, že sa ani neobjaví. Je neprípustné, aby bola Skanska takýmto spôsobom diskriminovaná,“ informovala v utorok na stretnutí s médiami generálna riaditeľka Skanska SK Magdaléna Dobišová. Spoločnosti sa nepáči, že z tendra vypadla tentoraz pre rozdielnu dĺžku praxe svojich stavbyvedúcich a platnosti certifikátov Slovenskej komory stavebných inžinierov (SKSI). Podobné rozdiely sú totiž aj u stavbyvedúcich v dvoch ďalších združeniach, ktoré železnice nevylúčili.

Skanska na základe analýzy tvrdí, že v ponuke dvoch združení, ktoré zostali v súťaži (vedú ich spoločnosti TSS Grade, a.s. a OHL ŽS, a.s. Brno) sú mnohé elementárne pochybenia verejného obstarávania. „Toto bol podnet k tomu, aby sme podali námietku proti inému úkonu na ÚVO. Očakávame, že Úrad pre verejné obstarávanie vydá predbežné opatrenie na podpis zmluvy, vyhodnotí našu námietku a vyhodnotí, či bola relevantná alebo nebola relevantná,“ dodala Dobišová.

Právny zástupca Skanska Tomáš Kamenec uviedol, že do rozhodnutia ÚVO o predbežnom opatrení nie je možné podpísať zmluvu. „Úrad pre verejné obstarávanie nemá v tomto lehotu. O námietke má rozhodnúť do 30 dní, čiže v rámci tejto lehoty by mal čo najskôr rozhodnúť o tom, či vydá predbežné opatrenie, alebo nie,“ povedal advokát. Keď bola Skanska pôvodne vyhodnotená ako najúspešnejší uchádzač a námietku podala TSS Grade, tak podľa neho úrad bez problémov vydal predbežné opatrenie. „Veríme, že rovnakým metrom sa meria vždy a aj v prípade Skanska predbežné opatrenie bude vydané,“ doplnil Kamenec.

„Dátum podpisu zmluvy nateraz nie je známy, vzhľadom k tomu, že spoločnosť Skanska podala na ÚVO námietky. ŽSR ich považujú za účelové a špekulatívne. Ďalšie kroky závisia od postupu ÚVO,“ reagovala pre agentúru SITA hovorkyňa železníc Martina Pavliková. Na vyjadrenie Skanska nechcela reagovať z dôvodu, že ide o konkrétnosti z verejnej súťaže. „V zmysle zákona o verejnom obstarávaní k uvedenému nemôžeme poskytovať informácie,“ uviedla Pavliková. Železnice nedostali oficiálne oznámenie, že Skanska požiadala súd o preskúmanie rozhodnutia úradu, a preto postup spoločnosti nekomentujú.

Železnice vyhlásili tender na modernizáciu trate pri Trenčíne ešte koncom roka 2009 a ponuky štyroch uchádzačov otvárali v marci 2010. Skanska predložila na vykonanie prác najlacnejšiu ponuku, takmer 201 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je 68 % z predpokladanej ceny 296 mil. eur. Skupina vedená trnavskou firmou TSS Grade, a.s. navrhla druhú najnižšiu cenu, okolo 245 mil. eur. Projekt by mal byť realizovaný za tri a pol roka a spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie (EÚ) cez Operačný program Doprava (OPD) v terajšom programovom období čerpania eurofondov. Podmienkou je, aby železnice uzavreli zmluvu s vybraným uchádzačom a práce boli ukončené do konca roka 2015.

Železnice už raz Skansku zo súťaže vylúčili pre neobvykle nízku cenu, ale ÚVO ju vrátil späť do hry. Spoločnosť zo súťaže opakovane vypadla už z iného spomínaného dôvodu. Rekordne dlhý tender sprevádzajú súdne spory a námietky konzorcií s dvoma najlacnejšími ponukami. „Skanska nebola vylúčená pre neobvykle nízku cenu, ako to bolo na začiatku. Nebola vylúčená ani za nulové položky, ako tvrdili a nebola vylúčená ani za referencie zamestnávateľa,“ upozornila Dobišová. Rozdiely medzi dĺžkou praxe a certifikátom SKSI ako dôvod vylúčenia sa podľa nej nikdy predtým neposudzovali. „Ak má stavbyvedúci celkovú dĺžku praxe 15 rokov a osvedčenie o odbornej spôsobilosti štyri roky, tak nám povedali, že sme dali nesprávne údaje, pretože certifikát a celková doba praxe neboli v súlade,“ dodala.

Vyhodnocovanie tendra podľa Skanska nebolo štandardné a prístup k súťažiacim nebol rovnaký. „Skanska dlhodobo prezentuje svoju podnikateľskú stratégiu. Chceme robiť biznis inak, ako sa deje na Slovensku,“ povedala Dobišová. Tender na modernizáciu trate Zlatovce – Trenčianska Teplá považuje Skanska za principiálnu záležitosť a na základe rozhodnutia na Slovensku spoločnosť zváži, či sa obráti aj na európsky súd.

5 debata chyba