Automobilový priemysel prepúšťanie nezasiahne

V časoch zatvárania fabrík v západnej Európe tri slovenské automobilky idú na plný plyn.

30.10.2012 12:00
Žilinský závod automobilky Kia Foto:
Ilustračné foto
debata (5)

V Európskej únii sa tento rok počíta s 5–percentným prepadom výroby automobilov, na Slovensku sa však vyrobí až o tretinu vozidiel viac. Produkcia má dosiahnuť rekordných 850–tisíc áut. V čase krízy totiž vlastníci automobiliek presúvajú prácu tam, kde vyrábajú lacnejšie.

Fabriky nadviazané na bratislavský Volkswagen, žilinskú Kiu a trnavský PSA Peugeot Citroën tak môžu dať prácu niektorým ľuďom, ktorých prepustili z oblasti strojárstva, elektrotechniky či verejnej správy. Napriek tomu sa predpokladá, že počet nezamestnaných by sa mal pre dôsledky európskej dlhovej krízy do konca roka zvýšiť asi o štyri tisícky Slovákov. Ešte nedávno sa objavovali pochybnosti o tom, či situáciu dokáže zvládnuť trnavská automobilka PSA, ktorej materská spoločnosť vo Francúzsku má čerpať štátnu pomoc. Problémy trnavskej PSA sa však aktuálne, naopak, zmenšili.

„Vzhľadom na zvýšenie objednávok na vozidlá Citroën C3 Picasso, ktoré sa vyrábajú exkluzívne len v Trnave, sa napokon v mesiaci december bude v trnavskej automobilke vyrábať o dva výrobné dni viac, ako bolo oznámené. Z celkových 21 nevýrobných dní, ktoré sme oznamovali koncom septembra, ostáva v treťom štvrťroku 2012 celkovo 19 nevýrobných dní,“ povedal Peter Švec, hovorca trnavskej PSA.

Kým automobilka Ford zatvára závody v Holandsku či Británii a problémy majú aj ďalšie fabriky, na Slovensku niektoré závody napredujú. Napríklad Spoločnosť Gefco Slovakia bude ako prvá pobočka skupiny PSA v strednej a východnej Európe zastrešovať komplexnú logistiku automobilových dielcov od všetkých subdodávateľov PSA Peugeot Citroën. Komponenty sa tak budú podľa agentúry SITA zvážať od dodávateľov zo Slovenska, z Českej republiky, Poľska a ďalších krajín strednej a východnej Európy do trnavského skladu v Zavare.

Naopak, prepúšťať ide senická firma Delphi Slovensko, zameraná na výrobu káblových zväzkov pre Volkswagen. Nepôjde pritom o jediné prepúšťanie v krajine. „Od októbra do konca roka máme na úradoch práce nahlásených dvanásť hromadných prepúšťaní, pri ktorých môže prísť o prácu 1 459 zamestnan­cov,“ povedala Veronika Černá z Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny. „Počet nezamestnaných by mohol do konca roka vzrásť o štyritisíc ľudí,“ dodáva Martin Baláž, analytik Slovenskej sporiteľne.

Na Slovensku podľa odhadov Združenia automobilového priemyslu vyrobia všetky tri slovenské automobilky v tomto roku 850–tisíc automobilov. Najviac, približne 400–tisíc vozidiel, by mal vyrobiť bratislavský Volkswagen, 285–tisíc žilinská Kia a niečo nad 165–tisíc trnavský PSA Peugeot Citroën. Podľa samotných závodov môžu byť čísla ešte o niečo lepšie.

„V Trnave sa v roku 2012 vyrobí podstatne, podstatne viac automobilov ako spomínaných 165–tisíc. Predpoklady o výrobe však nezverejňujeme,“ dodal Švec.

Na splnení svojich plánov trvá aj Volkswagen a Kia. „Keď sledujeme informácie zo zahraničia, mám pocit že náš závod podniká v inom svete. Do konca roka nebude žiadne prerušenie výroby a v tomto roku by sme naozaj mohli vyrobiť plánovaných štyristotisíc vozidiel,“ povedal šéf odborov v bratislavskom Volkswagene Zoroslav Smolinský. V bratislavskom závode sa športovo–úžitkové vozidla s výnimkou dvoch zrušených nedeľných zmien zatiaľ stále vyrábajú nepretržite sedem dní v týždni. Malé mestské vozidlá sa produkujú v trojzmennej prevádzke päť dní v týždni.

Mierne obavy vyvoláva začiatok budúceho roka. „Situácia, keď niektoré európske trhy klesajú aj o dvadsať percent, sa nás samozrejme nejako dotkne. Tento rok je pre nás ale stále pozitívny a splníme náš plán vyrobiť 285–tisíc vozidiel,“ povedal Dušan Dvořák, hovorca Kia Motors Slovakia. Slovenský automobilový priemysel v časoch krízy profi tuje z presunu výroby z drahého západu do ekonomicky lacnejšej strednej Európy. Podobný scenár sa môže o pár rokov zopakovať aj v neprospech Slovenska.

Takýto osud čaká aktuálne podľa zamestnancov senickú firmu Delphi Slovensko. „Priemerné mzdy sú u nás na úrovni 630 eur v hrubom. Ani zďaleka tak nie sme schopní konkurovať Rumunsku, kde sú platy robotníkov trojnásobne nižšie ako u nás,“ hovorí Viera Vrábliková, predsedníčka odborov v Delphi Slovensko. Z osemsto stálych zamestnancov podľa odborárky má do konca roka prísť o prácu 540 ľudí.

„Pri drahších investíciách takýto postup určite nehrozí, keďže automobilky museli veľa investovať do vybudovania závodov, siete dodávateľov a vyškolenia ľudí. Samotný presun za lacnejšou pracovnou silou by sa im ekonomicky nevyplatil,“ ubezpečuje sekretár Združenia automobilového priemyslu Dušan Koblíšek.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba