V Hronskej Dúbrave rýchlik už nezastaví

S platnosťou nového cestovného poriadku vlakov sa výrazne obmedzuje doprava na trati do Banskej Štiavnice, kultúrneho dedičstva UNESCO. Štiavnická Anča, symbol železnice od roku 1949, tak miestnych či turistov odvezie len štyrikrát počas dňa. Minister dopravy Ján Počiatek síce banskoštiavnickú železničku nezrušil, ako mal v pláne, ale rázne ju zoškrtal.

09.12.2012 20:00 , aktualizované: 10.12.2012 08:00
vlak, rýchlik, vlaková stanica, koľajnice Foto:
Ilustračné foto
debata (9)

Veľké obmedzenia navyše prídu aj na stanici v Hronskej Dúbrave, odkiaľ štiavnická Anča odchádza. Na stanici podľa nového grafikonu už nezastaví žiadny rýchlik ani expres. Ak si turista bude chcieť vychutnať čarokrásny výhľad zo štiavnickej Anče, bude musieť na ceste do Hronskej Dúbravy presadnúť do osobného vlaku zo Zvolena či Levíc.

AKO CHODIA OD NEDELE VLAKY?
Nový cestovný poriadok -
stiahnite si ho v pdf

Počiatek sa v prípade vyše 60-ročnej štiavnickej Anče nedomnieva, že železničná doprava je nevyhnutným predpokladom rozvoja cestovného ruchu. „Ak frekvencia železničnej osobnej prepravy na trati Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica dlhodobo vykazovala podpriemerné hodnoty, potom za systémové riešenie považujeme skôr obnovu cestnej infraštruktúry územia ako nákladné udržiavanie železničnej prevádzky,“ povedal ministrov hovorca Martin Kóňa. Rezort dopravy zároveň od Počiatkovho nástupu hlása, že urobí všetko pre to, aby naštartoval domáci cestovný ruch.

Zo Zvolena do Hronskej Dúbravy išlo doteraz až sedem rýchlikov a jeden expres, v opačnom smere išiel o jeden rýchlik viac. Starosta Hronskej Dúbravy je z toho zúfalý.

„Niekoľkokrát som apeloval aj na župu aj na ministerstvo dopravy, aby rýchliky u nás naďalej zastavovali. Najmä cez víkend ostaneme odrezaní od sveta, keďže vtedy je to s autobusmi chabé. Veľa občanov dochádza za prácou, do školy či na nákupy,“ vymenúva Jozef Brhlík, starosta Hronskej Dúbravy.

Cez pracovné dni premáva síce do Zvolena v pravidelných intervaloch autobus, cez víkendy však spojenia nie sú. Pod petíciu za zachovanie rýchlikov a expresov v obci sa podpísalo vyše 200 ľudí.

„Ak nie je identifikovaný záujem zo strany cestujúcich, je nutné pristupovať k takýmto nepopulárnym opatreniam na získanie vlakových kilometrov pre viac vyťažené trate,“ uzatvára Kóňa. Iné krajiny podobne radikálne situáciu s menej obsadenými vlakmi neriešia. Napríklad v susednom Česku sa spoje skôr posilňujú a všetkými spôsobmi sa na ne lákajú cestujúci.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba