Regióny budú mať diaľnice skôr. Za akú cenu?

Zákon o verejnom obstarávaní, teda jeho malá novela, ktorá má platiť od pondelka 18. februára, zrýchli výstavbu štvorprúdoviek na hornej Nitre, za Zvolenom, ale aj pri Žiline a na Orave.

14.02.2013 12:00
Diaľnica, značka Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

Práve úsekov rýchlostných ciest a diaľnic v spomínaných oblastiach sa budú totiž týkať nové pravidlá obstarávania. Tie okrem iného totiž umožnia stavebným firmám nepredkladať stovky dokladov, ktorými dokazujú splnenie podmienok. Stačiť im po novom bude čestné vyhlásenie. Opozícia to kritizuje s tým, že stavby sa predražia.

To, že naozaj podmienky účasti v tendri firmy splnia, preverí štát až pri podpise zmluvy s najúspešnejším uchádzačom. Týždňové až mesačné úspory času by mali prísť so zjednotením systému námietok. Námietky sa budú vyhodnocovať na konci súťaže všetky spoločne a nie každá zvlášť, ako je to teraz, keď dochádza k prerušeniu tendra.

Štvorprúdovky R2 Ruskovce – Pravotice, R2 Zvolen východ – Pstruša, R2 Pstruša – Kriváň, R3 Tvrdošín – Nižná nad Oravou, D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a D3 Žilina-Strážov – Žilina-Brodno sú tohtoročné úseky, o ktoré by sa v najbližších týždňoch mali pobiť stavebné firmy. Národná diaľničná spoločnosť predbežne oznámila vypísanie tendrov na každú cestu zvlášť a súťažiť sa tak podľa najpravdepodob­nejšieho scenára bude už podľa nových pravidiel.

Celkovo ide o takmer 50 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v predpokladanej sume stanovenej štátnou expertízou vyššej ako 1,2 miliardy eur. Verejná súťaž však môže, ale aj nemusí, priniesť omnoho nižšiu cifru. Je totiž otázne, či nové podmienky otvoria priestor pre lacnejšie obstarávanie, pretože podľa opozície je novela šitá na mieru vládnej strane a dáva možnosť pre korupciu, špekulantov a schránkové firmy.

"Tento zákon ide byť šitý na mieru strany Smer. Ide byť šitý veľmi širokou ihlou, širokou s veľkým Š,“ vraví Pavol Hrušovský (KDH), ktorý naráža na podnikateľa Juraja Širokého.

Podľa Roberta Kaliňáka, ktorý malú novelu zákona o verejnom obstarávaní pripravil, musí však štát zachrániť eurofondy, pretože ich čerpanie je v našej krajine pomalé. Podľa neho za to môžu práve doterajšie podmienky zákona, ktorými sa naťahuje obdobie od vypísania súťaže až po vyhlásenie víťaznej firmy. Pri diaľnici D1 Hubová – Ivachnová spôsobilo námietkovanie až vyše dvojročný odsun podpisu zmluvy a má za následok to, že stavba sa bude musieť financovať paralelne z peňazí dvoch eurofondových období.

To, že firmy nebudú musieť po novom hneď na začiatku dokladovať, že spĺňajú všetky požadované podmienky, ale ich doložia až pri podpise zmluvy, je podľa Ondreja Mateja z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo zvláštne.

"Zneprehľadní to celý proces výberu. Do súťaže sa bude môcť zapojiť akákoľvek firma, aj taká, ktorá v tom čase nemá referencie či skúsenosti. Dodatočne si ich kúpi alebo zabezpečí inou cestou. Obdobie od prijatia akceptačného listu až po podpis zmluvy je totiž aj viac ako dva mesiace a za tento čas sa to dá stihnúť,“ myslí si analytik.

Okrem spomínaných štvorprúdoviek sa v roku 2013 predpokladá štart výstavby na diaľnici D1 Hubová – Ivachnová a na severnej D3 od Svrčinovca po Skalité. V tomto roku sa tak na výstavbu infraštruktúry minie 1,3 miliardy eur, rok nato až dve miliardy. Do konca volebného obdobia naleje do ciest i železníc minister dopravy Ján Počiatek až osem miliárd eur.

"Našou ambíciou je začať stavať ešte v tomto volebnom období 310 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, pričom dokončíme 133 kilometrov. Rezort tiež plánuje rozostavať alebo opraviť ďalších 1¤040 kilometrov ciest I. triedy. Z nich má byť do konca volebného obdobia dokončených 834 kilometrov,“ povedal Počiatek včera po skončení kontrolného dňa na jeho ministerstve.

Počiatek chce spolu s premiérom Robertom Ficom oprášiť aj projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). "PPP je jedna z možností financovania diaľnic. Musíme vytypovať dva projekty, máme akúsi predstavu, ale nie je to teraz podstatné ju konkretizovať,“ doplnil Fico.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba