Desaťtisíce Čechov sa vrhli na banky, žiadajú späť poplatky

Desiatky tisíc klientov českých bánk sa prihlásili k aktivitám, ktoré im majú pomôcť získať peniaze zaplatené na poplatkoch za vedenie spotrebiteľských či hypotekárnych úverov.

14.02.2013 18:09
česká, bankovka, czk, 5000, koruna Foto:
Ilustračné foto
debata (20)

Týmto klientom banky za poplatky neoprávnene účtovali stovky miliónov Kč, zhodujú sa zástupcovia iniciatív, ktoré ponúkajú klientom zastupovanie pri rokovaní s bankami na základe plnej moci. V mene klientov potom oslovia banky a budú žiadať vrátenie týchto peňazí.

Službu Poplatkyzpět.cz, ktorá klientom českých bánk sľubuje získať úverové poplatky, sa za prvý týždeň rozhodlo využiť takmer 15 000 ľudí. Tí žiadajú banky o vrátenie takmer 100 miliónov korún, informovala patrónka služby Poplatkyzpět.cz Pavlína Danková.

Ukazuje sa dlhodobá nespokojnosť ľudí so správaním českých bánk, uviedla Danková. „Čakali na službu, ktorá za nich vstúpi do rokovania s bankami a bude bojovať za ich práva. Počet ľudí, ktorí sa k nám pripoja, bude aj naďalej rýchlo rásť, pretože každý deň chodí takmer tisíc nových plných mocí,“ dodala.

Hromadný postup spotrebiteľov proti bankám pri vymáhaní poplatkov za vedenie úverového účtu pripravili aj servery Jdeto.cz a Bankovnipoplat­ky.com. Formulár za tri týždne vyplnilo takmer 11 500 klientov, ktorých súhrnná zaplatená a do budúcnosti započítaná suma zaplatených poplatkov predstavuje 300 miliónov Kč, povedal majiteľ servera Bankovnipoplat­ky.com Patrik Nacher. Postup sa týka tak spotrebiteľských úverových účtov, ako aj hypoték. Cieľom je podľa neho spojiť klientov bánk a začať spoločný efektívny postup.

Projekt www.jdeto.de ponúkol bankovým klientom vzorovú predžalobnu výzvu voči bankám a vzor návrhu na začatie konania pred finančným arbitrom. Nacher myslí, že v uplynulom polroku spotrebiteľský tlak prinútil banky k tomu, aby začali meniť svoje sadzobníky a rušiť neplatný poplatok. Banky vraj cúvajú z konaní pred finančným arbitrom a vracajú klientom doteraz uhradené tisíce.

„Ustupujú však pomaly a mnohokrát len čiastočne. Poplatok stále účtujú státisícom klientov. Spoliehajú sa na to, že uspokojí len pár najaktívnejších a naďalej budú zvyšku občanov protiprávne účtovať poplatok,“ podotkol.

Na zrušenie poplatku za vedenie a správu úveru vyzval pred niekoľkými týždňami časopis dTest Komerčnú banku a Českú sporiteľňu. Podal aj žalobu, pretože poplatok za správu úverového účtu považuje za nezákonný. Kým Komerční banka od začiatku roka 2013 ponúkla možnosť vyjednať hypotéky a spotrebiteľské úvery bez poplatku za správu úveru, Česká spporiteľňa zrušenie poplatku za správu úveru odmietla.

„Podľa nášho názoru je účtovanie poplatku za správu úveru v súlade s platnou legislatívou a je tiež súčasťou úverovej zmluvy, ktorú sme s klientom uzavreli,“ uviedla vtedy Klára Pačesová z tlačového oddelenia Českej sporiteľne.

V podobnej situácii už na súde uspelo spotrebiteľské združenie v Nemecku a v individuálnych prípadoch aj niektorí klienti českých bánk. Prvým v Česku bol právnik Peter Nemec, ktorý takto získal od Komerční banky späť takmer 3000 €. Práve Nemec stojí za vznikom servera Jdeto.cz.

Priemerná čiastka uplatňovaná u Poplatkyzpět.cz na predstavuje jedného klienta 6833 Kč. Každý klient je kontaktovaný prostredníctvom e-mailu alebo SMS správy, že bola jeho plná moc doručená a spracovaná. Klienti budú priebežne a individuálne informovaní o pripravovaných krokoch. Tie s nimi budú konzultované a klienti ich budú schvaľovať.

Poplatkyzpět.cz prevádzkuje a poskytuje jej technické zabezpečenie spoločnosť BSP Lawyer Partners. „Keďže sa špecializujeme na hromadné spracovanie tohto typu dokumentov, naše kapacity nie sú ani zďaleka využité na 100 percent. Počet ľudí volajúcich do nášho call centra stále rastie a v rannej a popoludňajšej špičke už klienti čakajú v poradí na vybavenie svojich otázok,“ podotkol predseda predstavenstva spoločnosti Daniel Palko.

20 debata chyba