Južná diaľnica do Košíc bude až o 10 rokov

Dostať sa z Bratislavy cez Zvolen a Rimavskú Sobotu do Košíc po južnej štvorprúdovke malo byť dávno realitou. Výstavba rýchlocesty R2 v úseku Zvolen – Košice Šaca malo byť totiž podľa plánov predošlých vlád hotová do decembra minulého roku.

18.02.2013 20:00 , aktualizované: 19.02.2013 08:00
cesta, diaľnica Foto:
Ilustračné foto
debata (115)

Kvalitná štvorprúdovka by pritom nepomohla len vodičom, ale výrazne by povzniesla sociálno-ekonomickú situáciu v južných regiónoch a prilákala by investorov. Minister dopravy Ján Počiatek však už plán strihať pásky na hotovej R2 v pôvodnom termíne nestihne, dokončenie cesty sa odhaduje až na rok 2022.

V aktualizovanom pláne výstavby diaľnic a rýchlociest, ktorý momentálne čaká na zaradenie do vládneho rokovania, Počiatek navrhuje okrem iného aj zrušiť termín plánovanej dostavby R2 v roku 2012.

"Vzhľadom na reálne možnosti v investorskej príprave stavieb R2 a možnosti zabezpečenia finančných zdrojov na výstavbu sa v súčasnosti pripravujú na realizáciu stavby v úseku Zvolen – Pstruša, Pstruša – Kriváň a Kriváň – Lovinobaňa. Pôvodný termín bol nereálny,“ odôvodňuje rezort dopravy. Spomínané prvé dve časti štvorprúdovky R2 by sa mali začať stavať už tento rok, cesta od Detvy do Lučenca v roku 2015.

"Aktualizácia programu výstavby zohľadňuje reálny stav pripravenosti jednotlivých úsekov a výhľad do budúcnosti. Príprava a stav financií bohužiaľ neumožňujú stavať všetky úseky naraz,“ reaguje ministrov hovorca Martin Kóňa. Pritom ešte pred voľbami tvrdil vtedajší líder opozície Robert Fico, že gemerskému regiónu s vysokou nezamestnanosťou pomôže s výstavbou rýchlostnej cesty a štvorprúdovku do Rimavskej Soboty postaví cez verejno–súkromný PPP projekt. "Inak to nejde,“ povedal terajší premiér.

Rýchlostná cesta R2 od Zvolena do Košíc je dlhá približne 216 kilometrov a jej súčasťou má byť jeden menší tunel Plešivec s dĺžkou cez jeden kilometer a takmer päť kilometrov dlhý tunel Soroška. "Výstavba tunela Soroška, teda úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou je naplánovaný na rok 2015,“ pokračuje Kóňa.

Posledné by do výstavby mali ísť cesty za Rimavskou Sobotou, v priebehu roka 2016 a 2017. Vo viacerých prípadoch je potrebné podľa Národnej diaľničnej spoločnosti najskôr vykúpiť pozemky a pripravuje sa len územné rozhodnutie. Dokončenie stavieb tak prichádza do úvahy do piatich rokov.

S výstavbou sa však nemešká len v Gemeri. Rýchlocesty sa dočkajú o pár rokov neskôr aj na Zemplíne, kde bude meškať dostavba severnej diaľnice D1 Košice – Vyšné Nemecké. Táto diaľnica má dĺžku 92 kilometrov a hotová mala byť do konca roka 2013. Prednosť dostali diaľničné stavby na D1 do Košíc. Dostupné peniaze zo štátneho rozpočtu a eurofondov chce vláda naliať do konca svojho volebného obdobia práve sem. Do apríla 2016 by malo byť v cestách a železniciach preinvestovaných osem miliárd eur.

"Všetky úseky na diaľnici D1 buď budú dokončené, alebo budú v pokročilom štádiu výstavby,“ vyhlasuje Fico.

Východniari sú však rozhodnutiami vlády sklamaní, pretože majú pocit, že sú na vedľajšej koľaji. "Uvítali by sme skorší termín dostavby D1, ale chápeme dôvody, prečo je to tak. Diaľnica je nevyhnutná z pohľadu príchodu možných investícií do regiónu a v neposlednom rade by prispela k tomu, aby sme z Bratislavy neboli vnímaní ako ďaleký východ,“ uvažuje primátor Michaloviec Viliam Zahorčák. Okrem diaľnice D1 mala na mapu východného Slovenska pribudnúť R4 a R9, no termíny začiatku stavby sú nejasné.

Vláda chce najnovšie stanoviť aj nový termín začiatku výstavby R3 od Krupiny po hranicu s Maďarskom, ktorá mala byť hotová na budúci rok. Naša R3 sa nemá ako v pôvodnej myšlienke napojiť na maďarskú M2, a preto je nutné posúdiť iné varianty trasovania. Tému o R3 by mohol naniesť aj slovenský prezident, ktorý bude na oficiálnej návšteve v Budapešti riešiť aj infraštruktúrne problémy krajiny.

© Autorské práva vyhradené

115 debata chyba