Zo zdrojov minulého roku pritom treba do konca roka 2014 využiť 354,97 mil. eur. Ministerstvo dopravy plánuje, že v roku 2014 bude v OPD vyčerpaných celkom 979 mil. eur z rozpočtu EÚ a v roku 2015 sa dočerpajú všetky alokované peniaze spomínaného programu.
Podľa nariadení Európskej komisie sa čerpajú prednostne staršie záväzky. Peniaze v období 2007 až 2010 bolo, prípadne ešte je, potrebné využiť do troch rokov a v období 2011 až 2013 do dvoch rokov. „Vzhľadom na oneskorený nábeh OPD aj náročnosť a rozsiahlosť projektov výstavby a modernizácie dopravnej infraštruktúry, kedy reálne čerpanie začalo až v rokoch 2008 a 2009, nastal určitý posun v čerpaní najstarších záväzkov,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
V tomto roku vzniká súbeh pravidiel čerpania eurofondov zo starších záväzkov do troch, resp. dvoch rokov. Znamená to, že záväzky rokov 2010 a 2011 je potrebné dočerpať do konca tohto roku naraz. „V rámci OPD pritom ešte pred začatím roku 2013 bol záväzok roku 2010 vyčerpaný a začalo čerpanie záväzku roku 2011. Plán začatia čerpania záväzku roku 2012 je nastavený už v roku 2013 a následne jeho dočerpanie v roku 2014,“ uviedol Kóňa.
V roku 2014 budú pokračovať stavebné práce na viacerých rozbehnutých dopravných projektoch na diaľniciach, rýchlostných cestách, cestách I. triedy a železniciach. „Okrem toho sa začnú aj nové projekty zamerané na obnovu parku električiek a trolejbusov v mestách Bratislava a Košice a železničných koľajových vozidiel pre integrované dopravné systémy. Zároveň sa začnú stavebné práce aj na stavbách, ktorých realizácia bude financovaná z dvoch programových období (čerpania eurofondov),“ dodal Kóňa. Pôjde o tzv. fázovanie projektov pri plánovanej výstavbe úsekov diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, Hubová – Ivachnová a Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ako aj úsekov D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile a Žilina, Strážov – Brodno.