Odškodniť za diaľnicu chce dvadsať Slovákov

Prvá Ficova vláda v záujme rýchlejšieho stavania diaľnic vyvlastňovala ľuďom pozemky v rozpore s ústavou. O odškodnenie za vyvlastnené pozemky mohli preto do konca februára požiadať tisíce ľudí, cez ktorých majetky vedú slovenské diaľnice. Urobila tak však len veľmi malá časť z nich.

04.03.2013 14:44
Severná D1, diaľnica Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

Z celkového počtu 7 202 vlastníkov požiadalo Národnú diaľničnú spoločnosť o odškodné 20 ľudí, pričom deväť žiadostí vyhodnotili diaľničiari ako neopodstatnené.

„Celkové odškodnenie budeme vedieť po vypracovaní znaleckých posudkov. Bude závisieť od výmery zabratých parciel, od doby, ktorá uplynula od vydania právoplatného stavebného povolenia po uzavretie zmluvy, od polohy pozemkov a iných skutočností, preto teraz nevieme, aké bude celkové odškodnenie,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

Odškodné umožnil verdikt Ústavného súdu po tom, čo sa naň obrátili pravicoví poslanci. Kto si však žiadosť o odškodnenie neposlal, nárok na peniaze stratil. Richard Drutarovský z Občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie si myslí, že väčšina ľudí si nemusela všimnúť možnosť žiadať o odškodnenie a takisto, že na uplatnenie nároku bola určená lehota. Občania podľa neho stále nedôverujú tomu, že štát a jeho predstavitelia sú ochotní odškodňovať za pochybenia pri prijímaní zákonov, a tak málokto považuje možnosť procesu odškodňovania za dostatočne reálnu.

"Ministerstvo v podstate neurobilo žiadnu kampaň, hoci ako predkladateľ prvotného zákona, ktorý zakotvil možnosť zaberať súkromné pozemky bez zaplatenia náhrady, malo prinajmenšom morálnu povinnosť tak urobiť. Taktiež ministerstvu nič nebránilo známych vlastníkov aktívne osloviť a pripomenúť im možnosť žiadať o odškodnenie,“ nazdáva sa Drutarovský.

Druhým problémom je podľa neho to, že mnohí majitelia pozemkov s podielovým spoluvlastníctvom majú pri danej rozlohe pôdy byrokratické prekážky či veľmi vysoké náklady na dokazovanie nároku. "Možný príjem za odškodnenie je tak neistý,“ dodal Drutarovský.

Protiústavné pravidlá vyvlastňovania nastavila ešte prvá vláda Roberta Fica v roku 2007. Po nástupe Jána Figeľa (KDH) sa ukázala možnosť odškodniť poškodených Slovákov. Ako odškodné mala byť vyplatená výška nájmu za užívanie pozemku alebo stavby od vydania stavebného povolenia do prevodu vlastníckych práv na toho, kto štvorprúdovku staval. Vyvlastňovací zákon sa dotkol takmer 48-tisíc ľudí a so 7¤200 z nich sa štát nedohodol. Napriek tomu sa však stavebné stroje na ich pozemkoch objavili.

Väčšina z poškodených mala pozemky blízko súkromnej rýchlostnej cesty R1 od Tekovských Nemiec po Nitru, týka sa to však aj úsekov diaľnic D1, D2 a D3 a rýchlocesty R4. "Zámer vlastníkov naozaj odškodniť nebol splnený, zákonodarca by mal túto lehotu prijatím novely predĺžiť a uložiť stavebníkovi povinnosť s poškodenými vlastníkmi oveľa aktívnejšie komunikovať,“ hovorí Drutarovský. Na odškodnenie ľudí nabádal napríklad exminister Figeľ, ktorý pri tom zároveň kritizoval Ficovu vládu.

"Komunikovali sme so všetkými občanmi, ktorí nás v tejto záležitosti kontaktovali. Vzhľadom na súčasný stav verejných financií nepovažujeme za správne aktívne nabádať občanov k žalobám na štát,“ reagoval hovorca ministra dopravy Martin Kóňa. Rezort dopravy pracuje momentálne na novele, ktorá prinesie úplne nové pravidlá vyvlastňovania. Vyvlastňovanie by malo po novom prebiehať len v nevyhnutných prípadoch a za primeranú náhradu.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba