Žlté vlaky RegioJetu zdvojnásobili na juhu počet cestujúcich

Súkromný vlakový dopravca RegioJet a.s. prepravil na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno počas prvého roku prevádzky od 4. marca minulého roku doteraz viac ako 1,5 mil. cestujúcich.

06.03.2013 15:40
Vlak, RegioJet
Ilustračné foto
debata (6)

Je to dvojnásobok počtu cestujúcich, ktorých na tejto trase predtým za rok previezol štátny prepravca Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. Deviatimi žltými vlakmi RegioJet do konca vlaňajška cestovalo 1,25 mil. ľudí a za celý tento rok by ich malo byť okolo 1,5 milióna.

„Dva milióny cestujúcich ročne vieme prepraviť, potenciál tu je. K tomu, aby rástol ďalej, je potrebná harmonizácia verejnej osobnej dopravy. Sú to prípoje, ktoré by mali zabezpečovať autobusy,“ povedal v stredu na tlačovej besede manažér RegioJet pre Slovensko Marek Bičan. Dôležitú úlohu pritom podľa neho zohrávajú samosprávne kraje a prepravca ich chce osloviť. Vplyv na počet prepravených pasažierov majú aj rôzne doplnkové služby ako aj motivačné ponuky voľnočasových aktivít. Rozvoj prepravy na trati z Bratislavy do Komárna obmedzuje jej jednokoľajnosť.

Parkoviská pri staniciach v Kvetoslavove a Dunajskej Strede, ktoré využívajú cestujúci vlakmi RegioJet, sú už kapacitne vyťažené. Prepravca, ktorý na trati na Žitný ostrov zabezpečil moderné prístrešky na piatich zastávkach, v tomto roku ďalšie investície do parkovísk neplánuje. Považuje za vhodné, keby obce na trati vykonali menšie aktivity pre cestujúcich, napríklad stojiská na bicykle. „Je potrebné, aby sme sa pozreli na trať v úseku Dunajská Streda – Komárno. Infraštruktúra je tam v horšom stave a určité križovanie vlakov je momentálne pre nás obmedzujúcim faktorom,“ dodal Bičan.

RegioJet má záujem zúčastniť sa v prípadných súťažiach na výber prevádzkovateľov osobnej vlakovej dopravy. Zároveň je pripravená pomôcť ministerstvu dopravy s prípravou súťaží pre prevádzkovateľov dopravy na regionálnych i diaľkových tratiach.

„Máme záujem, rovnako ako v Českej republike, naše služby ponúkať i na ďalších trasách,“ povedal hovorca RegioJet Aleš Ondrůj, pričom ako príklad uviedol trate v okolí Prievidze a Zlatých Moraviec. RegioJet podľa neho naďalej uvažuje o predĺžení svojich komerčných IC vlakov, ktoré jazdia z Prahy cez Ostravu do Žiliny, ďalej na Slovensko pod Tatry, prípadne do Košíc. „Je to na zvážení obchodných priorít, kedy sa takáto vec podarí uskutočniť,“ dodal.

Pri objednávaní výkonov v osobnej vlakovej doprave s podporou štátu má kľúčovú úlohu ministerstvo dopravy. RegioJet plánuje rokovať s príslušnými samosprávami a hlavnými podnikmi o ekonomických podmienkach prevádzky vlakov na jednotlivých tratiach. „Nie je nevyhnutné, že prevádzku na každej trati musí financovať ministerstvo dopravy. Môže to byť priemyselný závod, kraj, obce. Sme pripravení o tom hovoriť,“ povedal pre agentúru SITA Ondrůj. RegioJet má podľa neho záujem o prevádzku vlakov na každej trati, ktorú dá ministerstvo do súťaže a kde chce objednávať osobnú dopravu. „Keby sme sa rozhodli, že tam budeme jazdiť na naše komerčné riziko, tak tam môžeme jazdiť hneď. V tom problém nie je. Bez dotácie a objednávky ministerstva dopravy alebo iného subjektu to nebude ekonomické,“ uviedol Ondrůj.

RegioJet uvažuje zhruba po roku 2015 aj o prevádzke IC vlakov bez podpory štátu z Prahy cez Brno do Viedne alebo Bratislavy. Spolu s Deutsche Bahn pripravujú od konca roku 2014 prevádzku IC vlakov z Prahy cez Berlín do Hamburgu. „To je naša ďalšia veľká priorita, ale Slovensko pre nás vždy bolo kľúčové,“ uzavrel.

6 debata chyba