Cena za dostavbu Mochoviec sa vyšplhá na 3,8 miliardy eur

Dostavba tretieho a štvrtého bloku Atómovej elektrárne Mochovce (EMO) si nakoniec vyžiada 3,8 mld. eur. Na výročnej tlačovej konferencii to uviedol šéf talianskej energetickej skupiny Enel Fulvio Conti.

Mochovce
Ilustračné foto
Autor: Robert Hüttner

Pôvodne sa malo do dostavby dvoch jadrových blokov investovať 2,8 mld. eur, neskôr sa hovorilo o sume približne 3 mld. eur. Začiatkom tohto roka vláda Roberta Fica oznámila, že si dostavba Mochoviec vyžiada ďalších 682 mil. eur.

Conti na konferencii taktiež potvrdil, že tretí jadrový mochovecký blok uvedú Slovenské elektrárne do prevádzky koncom roka 2014 a štvrtý v roku 2015. "Nejde o žiadne navyšovanie investície, ani o posun v termínoch oproti avizovaným údajom, o ktorých som hovoril v minulom roku. Bude to výhodne tak pre Enel, ako aj pre slovenskú vládu,“ povedal Conti s tým, že na dostavbu mochoveckých blokov sa použijú peniaze zo Slovenských elektrární.

Zvýšenie investície do dostavby Mochoviec si podľa Contiho vyžiadali najmä dodatočné opatrenia na posilnenie bezpečnosti jadrových blokov na základe vykonaných záťažových testov po katastrofe v japonskej Fukušime. "Všetky dôvody boli technického charakteru, vrátane zvýšenia výkonu elektrárne,“ konštatoval Conti. Nové jadrové bloky v Mochovciach mali mať pôvodne inštalovaný výkon 880 megawattov, po novom budú mať takmer tisíc megawattov.

Slovenské elektrárne, v ktorých Enel drží 66-percentný podiel, začali s dostavbou Mochoviec oficiálnym otvorením 3. novembra 2008. Slovenský dominantný výrobca elektrickej energie oficiálne podpísal kontrakty s hlavnými dodávateľmi dostavby Mochoviec, a to s českou spoločnosťou Škoda Jaderné strojírenství, ruskou firmou Atomstrojexport, slovenskými podnikmi VUJE, Enseco, Inžinierske stavby Košice a talianskou spoločnosťou Enel Ingegneria & Innovazione začiatkom júna 2009.

Na výstavbu tretieho a štvrtého bloku mochovských blokov sa k 1. januáru 2008 vynaložilo 347 mil. eur. Suma odráža hodnotu iba tých zariadení a stavieb, ktoré je možné použiť pri dostavbe 3. a 4. bloku. Rozostavanosť stavebnej časti tretieho a štvrtého bloku je približne 70 % a technologickej časti 30 %.

Vlastníkmi akcií Slovenských elektrární sú Fond národného majetku SR, ktorý kontroluje 34-percentný podiel a talianska spoločnosť Enel SpA, ktorá má 66 % akcií. Taliansky investor vstúpil do Slovenských elektrární v apríli 2006. Slovenské elektrárne sú najväčším výrobcom elektriny na Slovensku a druhým najväčším výrobcom elektriny v strednej a východnej Európe. Prevádzkujú 5 737 megawattov inštalovaného výkonu. Sú prevádzkovateľom dvoch jadrových elektrární, dvoch tepelných elektrární a 34 vodných elektrární.

Súvisiace články:

Diaľnica, značka

Nemecké diaľnice už nebudú pre osobné autá zadarmo

27.03.2015 12:20

Vodiči osobných áut budú musieť od roku 2016 platiť za jazdu po nemeckých diaľniciach.

Váhostav

Fico: Lacné ceny Váhostavu mohli byť podvodom

27.03.2015 11:52

Manažéri Váhostavu museli tušiť, že nedokážu postaviť diaľnice za také nízke ceny, aké ponúkli. Mohlo ísť o podvod, tvrdí Robert Fico.

PSA, Peugeot, Citroen, automobilka, Trnava

Automobilka PSA potvrdila výrobu nového Citroënu na Slovensku

27.03.2015 11:16

Francúzska automobilka PSA Peugeot Citroën plánuje vo svojom závode v Trnave spustiť do dvoch rokov výrobu nového modelu Citroënu.

Štrajk, justícia, justiční zamestnanci, súdy, úradníci, jednodňový štrajk, ministerstvo spravodlivosti

Justiční odborári píšu ministrom aj premiérovi

27.03.2015 12:45

Justiční odborári nevedia, v akom štádiu sú rokovania ministra spravodlivosti Tomáša Boreca a ministra financií Petra Kažimíra o úprave tohtoročného rozpočtu pre rezort justície.

Jemen

Lietadlá spojencov zaútočili na niekoľkých miestach Jemenu

27.03.2015 12:26

Lietadlá Saudskej Arábie a jej spojencov, ktorí v noci na štvrtok začali vojenskú operáciu proti šiitským povstalcom, udreli v piatok na niekoľkých miestach v Jemene.

Diaľnica, značka

Nemecké diaľnice už nebudú pre osobné autá zadarmo

27.03.2015 12:20

Vodiči osobných áut budú musieť od roku 2016 platiť za jazdu po nemeckých diaľniciach.

lietadlo, Airbus, Francúzsko, Germanwings

Častejšie psychotesty pre pilotov dopravný úrad nerieši

27.03.2015 12:00

Sprísni Slovensko po havárií nemeckého lietadla systém vykonávania psychotestov u pilotov? Odpoveď na túto otázku je v rukách európskych zákonodarcov.