Železnice odmietajú prehodnotiť obriu zákazku

Prudký obrat, ktorý nastal v prípade doteraz najväčšej pridelenej zákazky od súčasnej vlády, a to modernizácie 12-kilometrov dlhej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou, štátne železnice akceptovať odmietajú.

15.04.2013 20:00 , aktualizované: 16.04.2013 08:00
Vlak, koľaje, železnice Foto: ,
Ilustračné foto
debata (16)

Nepáči sa im, že Úrad pre verejné obstarávanie rozhodnutím zo dňa 4. apríla 2013, ktoré má denník Pravda k dispozícii, prikázal železničiarom nanovo vyhodnotiť verejnú súťaž na 200-miliónovú zákazku.

"Nesúhlasíme s rozhodnutím Úradu pre verejné obstarávanie ohľadne námietky spoločnosti Skanska a rozhodli sme sa podať žalobu na príslušný krajský súd. Dôvodom je nezákonnosť rozhodnutia, nezákonnosť postupu, neurčitosť a nevykonateľnosť rozhodnutia. Žalobu sme podali v pondelok. K obsahu žaloby sa bližšie vyjadrovať nebudeme,“ povedala Katarína Martinkovičová z komunikačného odboru Železníc SR. Najlacnejšia ponuka od Skansky, ktorú štátne železnice neakceptovali, a medzičasom podpísali zmluvu s druhým v poradí – TSS Grade, bola vo výške 201 miliónov eur. Ponuka TSS Grade je o 44 miliónov drahšia.

Tender prebiehal takmer tri roky a skončil sa v októbri 2012 podpisom zmluvy medzi Železnicami SR a Združením pod Brezinou, ktorého členom je spomínaná TSS Grade. Tá v úvode najskôr napadla na Úrade pre verejné obstarávanie rozhodnutie o víťazovi, pretože podľa nich uviedla Skanska nedostatočné referencie na hlavného stavbyvedúceho diela. Úrad tak prikázal súťaž zrušiť, čo však súd zamietol a navrhol opäť preveriť všetky cenové ponuky. Dôvodom druhého vylúčenia zo súťaže bol podľa Skansky nesúlad dĺžky praxe jej stavbyvedúcich a certifikátu odbornej spôsobilosti od Slovenskej komory stavebných inžinierov, no podobne boli na tom aj ostatné súťažiace firmy. Skanska preto svoje druhé vylúčenie namietala, požiadala o predbežné opatrenie.

Železnice SR však stihli podpísať zmluvu s TSS Grade, pretože táto námietka nemala odkladný účinok. Podľa nich, ale aj podľa ministra dopravy Jána Počiatka, nemali železnice žiadnu zákonnú prekážku na uzatvorenie zmluvy. Výstavbu trate, po ktorej sa budú môcť vlaky preháňať po zmodernizovaní rýchlosťou 160 km/h, má sčasti zaplatiť Brusel. Ten nám však na stavbu z európskych fondov prispeje, iba ak ju stihneme postaviť do konca roka 2015.

Práce však majú trvať tri a pol roka a Počiatek sa nazdáva, že je to horúci kandidát na projekty, ktoré nebude možné zrealizovať v tomto programovom období. Minister tiež tvrdí, že zodpovednosť nesie tendrový úrad, lebo v priebehu niekoľkých mesiacov vydal podľa neho dve protichodné stanoviská.

Ak by úrad vlani vydal predbežné opatrenie, k podpisu zmluvy by došlo až po preverení námietky. "Vzhľadom na obsah navrhovateľom namietaných skutočností bolo potrebné preskúmať a posúdiť značný rozsah zložitých skutočností odborného charakteru, čo bolo vecne a časovo náročné a bolo potrebné požiadať aj o stanovisko odborníka v tejto oblasti,“ bráni sa však predsedníčka úradu Zita Táborská.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba