Airbus A350 bol prvýkrát na oblohe, bude konkurovať Dreamlineru

Najnovší model lietadla Airbus A350, ktorý by mal konkurovať Boeingu 787 Dreamliner, úspešne absolvoval svoj prvý pokusný let z letiska v Toulouse.

14.06.2013 11:42 , aktualizované: 15:08
Airbus A350 Foto: ,
Prvý let Airbusu A350, odštartoval z letiska vo francúzskom Toulouse.
debata (2)

Vo vzduchu stroj strávil zhruba štyri hodiny a na jeho palube bolo šesť ľudí – francúzsky a britský testovací pilot a štyria technici zbierajúci údaje o lete. Podľa pilota Petera Chandlera sa lietadlo správalo počas letu „mimoriadne dobre“. Nasledovať budú v nadchádzajúcich dňoch, týždňoch a mesiacoch ďalšie, aby po ich úspešnom zavŕšení mohol A350 ísť do predaja pred koncom budúceho roku.

K zákazníkom sa však dostane až po absolvovaní ďalších záťažových testov aj v klasickej letovej výške 10-tisíc metrov či iných výškach a v hraničných klimatických podmienkach – v arktickej zime i púštnych horúčavách.

K centrále Airbusu sa prišli na udalosť pozrieť tisíce ľudí, najmä zamestnanci, vrátane vedenia európskeho koncernu EADS, ktorého dcérska spoločnosť Airbus bude diaľkové veľkokapacitné lietadlo vyrábať.

Na lietadle A350 firma pracovala sedem rokov a jeho vývoj stál približne 12 miliárd eur. Jeho predstavenie tri dni pred aerosalónom v Le Bourget pri Paríži, ktorý sa koná od 17. do 23. júna, predznamenáva ostrý boj o zákazky medzi európskym a americkým výrobcom.

AIRBUS A350
AIRBUS A350
+2AIRBUS A350

Dreamliner je považovaný za najmodernejšie dopravné lietadlo sveta a medzi aerolinkami si získal veľkú obľubu vďaka svojej úspornosti. A350 má byť vďaka ľahkým materiálom z uhlíkových kompozitov vo viac než polovici celého lietadla podobne úsporný a rovnako ako Dreamliner je určený pre diaľkové lety.

Airbus dúfa, že jeho nový stroj naruší vedúcu pozíciu Boeingu na trhu týchto lietadiel, najmä keď mal Boeing s Dreamlinerom problémy s opakujúcimi sa závadami na batériách.

Ďalším tromfom Airbusu má byť nižšia spotreba o šesť až osem percent než má Dreamliner. Oproti lietadlám predchádzajúcej generácie – Boeing 777 a Airbus A330 – má byť spotreba paliva nižšia o štvrtinu.

Podľa odhadu Boeingu sa v tomto segmente predajú v najbližších dvoch desaťročiach lietadlá za najmenej jeden bilión dolárov. Airbus už na A350 získal viac ako 600 objednávok. Dodávky nových strojov s 270 až 350 sedadlami, ktoré majú mať dolet 15 000 kilometrov, chce spoločnosť začať do konca roka 2014.

2 debata chyba