Súd zrušil rozhodnutie ÚVO o železničnom tendri

Krajský súd v Bratislave zrušil rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) zo 4. apríla, podľa ktorého mali Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) opäť vyhodnotiť ponuky v už uzavretom tendri na modernizáciu 12-kilometrového traťového úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

28.06.2013 16:40
koľajnice, železnica, trať Foto:
Ilustračné foto
debata

„ŽSR vítajú rozhodnutie súdu, avšak bližšie bude možné sa vyjadriť až po doručení rozsudku a po preštudovaní jeho odôvodnenia,“ potvrdila v piatok hovorkyňa a riaditeľka odboru komunikácie ŽSR Martina Pavliková.

ÚVO sa zatiaľ nevyjadril na otázku, či bude rozhodnutie súdu rešpektovať, alebo sa odvolá na Najvyšší súd SR. „Nakoľko Úrad pre verejne obstarávanie toho času nedisponuje písomným vyhotovením rozsudku, ďalší postup úradu bude známy až po jeho doručení, resp. analýze a oboznámení sa s jeho obsahom,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ÚVO Ján Mažgút.

Železnice 15. apríla podali na súde žalobu na preskúmanie rozhodnutia úradu a zároveň žiadali odložiť jeho vykonateľnosť. Súd vydal predbežné opatrenie o odklade vykonateľnosti rozhodnutia úradu 23. apríla. Železnice označili rozhodnutie úradu za nezákonné, neurčité a nevykonateľné. Úrad rozhodol na základe námietok opakovane vylúčenej spoločnosti Skanska, ktorá v súťaži predložila najlacnejšiu ponuku a zákazku mala pôvodne získať.

Železnice ešte vlani v októbri podpísali zmluvu na modernizáciu úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá so združením na čele so spoločnosťou TSS Grade a.s. z Trnavy. Práce na trenčianskom úseku trate pokračujú. Skanska chcela trať cez Trenčín zmodernizovať za 201 mil. eur, skupina s TSS Grade sa zaviazala práce vykonať za 245 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predpokladaná cena prác bola 296 mil. eur a trvať by mali tri roky a štyri mesiace. Hotové musia byť do konca roka 2015, keďže je to podmienka, aby Brusel projekt preplatil.

„Práce, samozrejme, pokračujú ďalej bez obmedzení. S činnosťou dodávateľa, resp. dodávateľov sme spokojní, postupuje sa v zmysle schváleného harmonogramu prác,“ uviedla Pavliková. Železnice doposiaľ uhradili za vykonané práce 876,42 tis. eur. „Zhotoviteľ predložil aj ďalšie faktúry, ktorých splatnosť ešte nevypršala,“ dodala Pavliková s tým, že splatnosť je podľa zmluvy 90 dní.

Železnice financujú práce na obnove úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá zatiaľ z kapitálových transferov zo štátneho rozpočtu. Európska komisia (EK) financovanie projektu z európskych peňazí ešte neschválila. Projekt má byť v prípade schválenia komisiou financovaný zo zdrojov Európskej únie a zo štátneho rozpočtu v pomere 205 mil. eur a 36 mil. eur v rámci Operačného programu Doprava (OPD) 2007 – 2013. Oprávnené náklady železníc nad rámec financovania sú 9,5 mil. eur bez DPH.

Projekt modernizácie trate Zlatovce – Trenčianska Teplá je v zásobníku projektov OPD. Prepracovanú a aktualizovanú žiadosť o nenávratný finančný príspevok poľa železníc posudzujú aktuálne technickí experti EK. Po schválení žiadosti expertmi z JASPERS predložia železnice žiadosť o nenávratný finančný príspevok na schválenie Riadiacemu orgánu OPD, teda ministerstvu dopravy, a následne, po jej schválení na národnej úrovni, bude predložená na schválenie do Bruselu.

debata chyba