Projekt Filiálka v Bratislave ešte nie je pochovaný

Pozastavený projekt vybudovania podzemnej železničnej trate v Bratislave medzi stanicou Predmestie a novou stanicou Filiálka pri Trnavskom mýte nie je podľa ministerstva dopravy ešte pochovaný.

06.08.2013 17:30
Peniaze, euro, 500, ekonomika, graf Foto:
Ilustračné foto
debata (5)

Pre nové programové obdobie eurofondov 2014 až 2020 rezort pripravuje technicky a ekonomicky vhodný náhradný projekt regionálnej stanice pre prímestskú vlakovú dopravu. Stanice by mali mať kratšie nástupištia umiestnené v menšej hĺbke pod povrchom a najmä bližšie k nadväzujúcim zastávkam MHD. Takýto projekt podľa ministerstva dopravy bude následne posudzovaný z pohľadu vhodnosti financovania zo zdrojov Európskej únie v nasledujúcom sedemročnom období.

"Chceme zdôrazniť, že ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja vníma akútnu potrebu riešenia dopravnej situácie v Bratislave aj prostredníctvom zlepšovania železničnej infraštruktúry pre podporu budovania integrovaného dopravného systému. Projekt novej regionálnej stanice v tejto lokalite je zahrnutý aj v Strategickom pláne rozvoja dopravnej

infraštruktúry SR do roku 2020," informoval v utorok agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že sieť TEN-T (Transeurópska dopravná sieť) Bratislavu neobíde. „Z revízie trasovania koridorov TEN-T medzi Viedňou a Bratislavou a v samotnom uzle Bratislava, ktorú zadefinovala Európska komisia na jar 2012, však vyplýva, že prepojenie cez stanicu Filiálka nie je súčasťou tzv. core (základnej) siete TEN-T,“ uviedol Kóňa. A preto je z pohľadu rozvoja železničnej siete koridorov TEN-T tento projekt „prepojenie koridorov“ irelevantný.

Minister dopravy Ján Počiatek stopol prípravu projektu Filiálka vlani v októbri na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava. „Projekt Filiálka bol vyňatý z financovania v aktuálne končiacom programovom období eurofondov pre nepripravenosť, v akej projekt zanechal bývalý minister Ján Figeľ. Minister Ján Počiatek urobil toto vážne rozhodnutie na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti Integrovaného dopravného systému Bratislava,“ pripomenul Kóňa. Štúdia bola podmienkou Európskej komisie a jej

technického poradného orgánu Jaspers. Štúdia neodporučila projekt v podobe, v akej bol pôvodne navrhnutý, z ekonomických a technických dôvodov. „Bolo teda jasné, že Brusel by nám túto stavbu nikdy nepreplatil,“ dodal hovorca. Z tých istých príčin sa nebude realizovať ani druhá časť projektu, v rámci ktorej mala byť postavená železničná trať zo stanice Filiálka do Petržalky cez hlboký tunel pod Dunajom.

Železnice Slovenskej republiky následne vlani zastavili projekčné a inžinierske práce, ako aj majetkovo-právne vysporiadania v projekte výstavby podzemnej trate v Bratislave na úseku Predmestie – Filiálka. Zároveň zastavili príslušný tender na prvú etapu stavebných prác v rámci tohto projektu. Železnice vyhlásili verejnú súťaž na prvú časť projektu Filiálka vo februári 2012, keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ (KDH). Ponuky siedmich uchádzačov sa otvárali vlani 23. júla, pričom predpokladaná cena prác plánovaných na tri roky bola 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Financované mali byť z Kohézneho fondu Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Najlacnejšie chcela práce vykonať skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur, čo oproti odhadovaným nákladom bolo 64 %.

Namiesto projektu Filiálka pripravil rezort dopravy náhradné projekty. Ide o dodanie nových prímestských a regionálnych vlakov pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s., výstavbu električkovej trate v Bratislave do Petržalky, vrátane rekonštrukcie Starého mosta, nákup nových električiek v Bratislave a Košiciach, nových trolejbusov v Bratislave, ako aj modernizáciu električkových tratí v oboch mestách.

5 debata chyba
Viac na túto tému: #eurofondy #doprava #Filiálka