Štát nechce znížiť dotáciu pre štátne vlaky

Ministerstvo dopravy neplánuje znížiť dotácie pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) na prevádzku osobnej prepravy vo verejnom záujme.

27.08.2013 17:05
koľajnice, železnica, trať Foto:
Ilustračné foto
debata (7)

Štátny vlakový dopravca pritom získava nové moderné vlakové súpravy z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu, čím sa mu značne znižujú výdavky na investície. Súkromná spoločnosť RegioJet a.s. dostáva od štátu peniaze za objednané výkony v preprave cestujúcich na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno.

„Vlaková doprava potrebuje každý cent na skvalitnenie služieb a rozšírenie ponuky spojov,“ zdôvodnil podporu pre štátneho vlakového dopravcu hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

„Aj preto sme prvýkrát predstavili návrh nového grafikonu, ktorý počíta s rozšírením štátom objednaného objemu vlakokilometrov (vlkm) a s tým súvisiacim rozšírením počtom spojov vo vlakovom grafikone 2013/2014. Treba si tiež uvedomiť, že štátny dopravca, na rozdiel od privátnych, je zaťažený radom hriechov jednotných štátnych železníc zo vzdialenejšej minulosti,“ informoval hovorca. Ide napríklad o ekologické zaťaženie v pracoviskách údržby, dlhodobé podfinancovanie či zanedbávanie modernizácie prakticky za celých uplynulých dvadsať rokov.

ZSSK dostáva dotáciu celkom na všetky objednané výkony a nie podľa prevádzky na jednotlivých tratiach. „Vyčíslenie nákladov na jednotlivé trate je pomerne komplikovaná záležitosť, pretože treba rozrátať fixné náklady, ale aj prácu ľudí, ktorí aj počas jedného dňa pracujú na niekoľkých tratiach,“ uviedol Kóňa. Ministerstvo si podľa neho uvedomuje, že tieto čísla sú potrebné a preto v súčasnosti pripravuje aj systém vykazovania na tratiach.

„V budúcnosti ho plánujeme používať ako jeden z kľúčových ukazovateľov pre vyhodnotenie efektívnosti jednotlivých tratí,“ dodal. Na výpočet dotácie na jeden kilometer je vytvorený finančný model, ktorý posudzuje nielen vplyv absolvovaných vlakových kilometrov, ale aj počet hodín odpracovaných prevádzkovým personálom, hmotnosť vlakov či výšku ich odpisov.

Ministerstvo dopravy si objednalo u Železničnej spoločnosti Slovensko v tomto roku výkony v objeme 29,104 mil. vlakokilometrov, za čo jej má poskytnúť 197,559 mil. eur. Na jeden kilometer (km) je to 6,79 eur. Vlaky štátneho dopravcu v prvom polroku tohto roka najazdili 14,448 mil. vlkm a uhradená dotácia dosiahla 98,779 mil. eur (6,84 eur na km). V budúcom roku sa majú výkony zvýšiť o 480 tis. vlkm na takmer 29,6 mil. vlkm a dotácia by mala dosiahnuť okolo 200 mil. eur (6,76 eur na km). Na zvýšenie výkonov je však potrebných navyše 2,6 mil. eur. Vlani skutočné výkony štátnej spoločnosti predstavovali 29,36 mil. vlkm, mierne viac ako objednané, pri dotácii 199,342 mil. eur (6,79 eur na km). Objednané výkony v roku 2011 sa zvýšili z 30,3 mil. vlkm na 31,4 mil. vlkm z dôvodu nemožnosti ich redukcie na pôvodne plánovanú úroveň, v skutočnosti dosiahli 31,252 mil. vlkm. Dotácia tvorila 205 mil. eur (6,56 eur na km).
U prepravcu RegioJet si rezort dopravy objednal v tomto roku na trati medzi Bratislavou a Komárnom výkony v objeme 1,196 mil. vlkm za 7,115 mil. eur (5,95 eur na km).

7 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #dotácie #Železničná spoločnosť Slovensko #ZSSK