Štát má uhradiť železniciam staršie straty do konca roka

Ministerstvo dopravy má Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) uhradiť nekrytú stratu za roky 2011 a 2012 do konca tohto, resp. budúceho roku. Ide o dlh za objednané, ale nezaplatené výkony v sume 16 mil. eur za rok 2011 a okolo 30 mil. eur za minulý rok.

28.08.2013 14:46
železnice, koľajnice, vlak Foto: ,
Ilustračné foto
debata (27)

„Vyššie náklady, napríklad vplyvom nárastu vstupov na trakčnú naftu a elektrickú energiu alebo nižšie výnosy ako očakávané pre menej cestujúcich, majú vplyv na to, že vznikne strata, ktorá nebola pokrytá prostriedkami plánovanými v štátnom rozpočte na začiatku obdobia,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Štát má podľa zmluvy povinnosť túto stratu uhradiť do konca druhého roka nasledujúceho po ukončení príslušného zmluvného roka, teda napríklad za rok 2011 do konca tohto roka.

Štát si pred začiatkom zmluvného roka objednáva u dopravcu určitý rozsah dopravných výkonov v závislosti od objemu finančných prostriedkov, ktoré sú v štátnom rozpočte alokované na daný účel. „Vplyvom reálnej prevádzky a skutočností, ktoré nastanú v priebehu roka, sa plní nákladová a výnosová časť zmluvy. Preto po ukončení zmluvného roka sa robí vyhodnotenie, ktoré zohľadňuje reálny stav daného obdobia,“ vysvetlil vznik dlhu štátu Kóňa.

Súkromný vlakový dopravca RegioJet nedávno avizoval, že chce podať na Európsku komisiu žalobu proti SR pre neoprávnenú štátnu pomoc pre štátneho osobného železničného dopravcu. Nepáčilo sa mu, že štát doplatí stratu ZSSK za rok 2011. Podľa RegioJet to môže byť v rozpore so zmluvou o prevádzke osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme na desať rokov. „Ministerstvo dopravy nebude komentovať hypotetické kroky súkromných spoločností,“ zareagoval Kóňa.

„Čo sa týka ďalšej liberalizácie na železnici, už viackrát sme povedali, že najprv je nutné stabilizovať taktový grafikon aj prúdy cestujúcich a až potom bude možné pristúpiť k ďalšej liberalizácii,“ uzavrel rezortný hovorca.

27 debata chyba
Viac na túto tému: #Železničná spoločnosť #železnice #ZSSK