Vážny: Širokorozchodná má význam od 25 mil. ton tovaru ročne

Projekt predĺženia širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Viedne môže byť podľa podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho realizovateľný, ak prepravné toky budú 25 miliónov ton tovaru ročne.

08.09.2013 10:43
debata (4)

Základným predpokladom podľa neho je aj to, aby objem nákladnej prepravy dosiahol predkrízovú úroveň z roku 2008 v roku 2017. Budúca prevádzka širokorozchodnej železnice by zároveň mala zabezpečiť presmerovanie prepravy tovarov. Celkový odhadovaný objem investícií do projektu je 6,36 mld. eur a sprevádzkovanie novej železničnej trate sa očakáva od roku 2025. Podmienky realizácie projektu zhodnotí pripravovaná podrobnejšia štúdia realizovateľnosti.

„Potrebujem dostať širokorozchodnú z kategórie politickej do technicko-ekonomickej. A to sa teraz deje. Kreujeme model budúceho fungovania prevádzky takéhoto projektu,“ informoval Vážny. Cieľom projektu je podľa neho vytvorenie priameho železničného spojenia medzi Európou a Áziou predĺžením existujúcej železničnej trate s rozchodom 1 520 milimetrov z Košíc do Viedne.

Vicepremiér pre investície očakáva, že širokorozchodná trať nebude mať v najbližších rokoch žiadny vplyv na objem tovarových tokov v nákladnej železničnej doprave na Slovensku. Primárnym cieľom je podľa neho identifikovať nové potenciálne tovarové toky a získať nové prepravy, ktoré sú v súčasnosti realizované nákladnou námornou dopravou.

„Uskutočnenie projektu povedie k vytvoreniu eurázijského pozemného prepojenia v dĺžke približne 11 000 kilometrov ponúkajúce trvalo udržateľné nákladné železničné spojenie medzi Európou a Áziou trvajúce nie viac ako 15 dní v porovnaní so súčasným prepojením námornou dopravou trvajúcim 35 dní,“ uviedol Vážny.

Hodnota prepravy nákladov medzi Európou a Áziou sa odhaduje na viac ako 458 miliárd eur ročne. Združenie ázijsko-tichomorskej hospodárskej spolupráce (APEC) predpokladá, že eurázijský železničný koridor s využitím ruskej Transsibírskej magistrály má potenciál zvýšiť tento objem päťnásobne.

Transsibírska magistrála má ročnú prepravnú kapacitu 1 mil. dvadsaťstopových kontajnerov. Projekt by mal ušetriť zákazníkom prevádzkový kapitál do 1 500 eur za kontajner, v závislosti od hodnoty nákladu.

Na príprave projektu predĺženia širokorozchodnej železnice cez Slovensko do Rakúska sa zúčastňujú Ruské železnice, Ukrajinské železnice, Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a Rakúske spolkové železnice. „Štáty zastúpené v projekte nemajú na financovanie širokorozchodnej trate zo svojich rozpočtov, môžu maximálne pomôcť v prípravnej fáze. Napríklad, v prípade SR vieme ponúknuť pozemky ŽSR, keďže je predpoklad, že trasa povedie na 95 % po ich majetku,“ predpokladá Vážny. Následne by sa podľa neho štát vyrovnal so ŽSR. „Ostatné náklady budú založené na privátnych možnostiach,“ dodal Vážny s tým, že treba spracovať podobný model a ekonomickú analýzu.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #širokorozchodná #Ľubomír Vážny