Výstavba diaľnice Svrčinovec - Skalité sa oficiálne rozbehla

Výstavba vyše dvanásťkilometrového úseku diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité v polovičnom profile sa v piatok oficiálne začala.

25.10.2013 17:10
Diaľnice Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Od podpisu zmluvy o dielo medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a.s. (NDS) a vybraným zhotoviteľom z 28. júna uplynuli skoro štyri mesiace. Dátum začatia prác oznámil stavebný dozor na základe výzvy objednávateľa, čiže diaľničiarov.

Štyri popredné stavebné spoločnosti Váhostav – SK, a.s., Doprastav, a.s., Strabag s.r.o. a Metrostav SK, a.s., ktoré pre výstavbu kysuckého úseku diaľnice pri hranici s Poľskom a Českou republikou vytvorili Združenie D3 Svrčinovec – Skalité, prevzali stavenisko vo štvrtok. „Združenie nemohlo začať stavebné práce, kým ich stavebný dozor nepovolí vydaním spomínaného oznámenia a ktorého musel k tomuto kroku vyzvať objednávateľ,“ informoval agentúru SITA hovorca lídra združenia Váhostavu Tomáš Halán.

Zhotoviteľ sa zaviazal uskutočniť stavebné práce, vrátane dodania realizačnej projektovej dokumentácie, počas troch rokov za 329,88 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). V tendri uspel s najlacnejšou ponukou na úrovni 90 % z pôvodnej predpokladanej ceny 365,61 mil. eur. Súťaž na výstavbu D3 Svrčinovec – Skalité sa začala ešte vlani v júni a ponuky štyroch uchádzačov sa otvárali v auguste. Na diaľnici má byť 24 mostov a dva tunely, a to Svrčinovec (445 metrov) a Poľana (898 metrov). Rezerva na stavbe je vo výške 10 % z ceny ponúknutej združením a je už zahrnutá v akceptovanej zmluvnej cene. Výstavba diaľnice má byť financovaná zo zdrojov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu v Operačnom programe Doprava.

Na stavbe kysuckej diaľnice sa najprv začnú prípravné práce a zároveň príprava realizačnej projektovej dokumentácie. „Následne budú vybudované potrebné zariadenia staveniska. Zo stavebných prác začnú prípravné vytyčovacie práce a odlesnenie diaľnice. V závislosti od klimatických podmienok budú rozvinuté ďalšie práce na objektoch prístupových ciest,“ priblížil Halán. Budúci rok budú podľa neho pokračovať práce na prístupových cestách, nasledovať bude sanácia a odvodnenie územia, preložky poľných ciest a inžinierskych sietí. „Začnú sa zemné práce na hlavnom objekte diaľnice, vytvoria sa zariadenia staveniska pre tunely a začnú sa práce na zakladaní mostov,“ uviedol hovorca Váhostavu.

Stavebné firmy predpokladajú nasadiť v prvom štvrťroku 2014 do dvesto pracovníkov a počas špičky v letných mesiacoch takmer 550. O konkrétnom rozdelení prác partneri združenia stále rokujú. „To, koľko prác bude vykonaných v subdodávke, závisí aj od vyťaženosti vlastných pracovných kapacít združenia a situácie na trhu, keďže D3 nie je jediná líniová stavba, ktorej výstavba sa práve rozbieha,“ dodal Halán.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice