Úsek D1 Hubová - Ivachnová postavia Váhostav a OHL

Národná diaľničná spoločnosť uzavrela zmluvu o výstavbe diaľnice D1 Hubová - Ivachnová v dĺžke vyše 15 kilometrov so Združením Čebrať za 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

08.11.2013 15:35
debata (13)

Vedúcim združenia je Váhostav – SK, a. s. a členom OHL ŽS, a. s. V tendri trvajúcom dva roky uspeli napriek tomu, že navrhli štvrtú najnižšiu cenu.

Vyše 15-kilometrový úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku postaví slovensko-české združenie Čebrať, ktorého členmi sú stavebné spoločnosti Váhostav – SK, a. s. Žilina (vedúci združenia) a OHL ŽS, a. s. Brno. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) uzavrela s uvedeným zhotoviteľom zmluvu o dielo za 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, resp. 272,72 mil. eur vrátane dane.

Váhostav a OHL ŽS uspeli v tendri napriek tomu, že spomedzi siedmich uchádzačov predložili štvrtú najnižšiu cenovú ponuku. Troch uchádzačov s lacnejšími ponukami diaľničiari po opätovnom vyhodnotení ponúk totiž vylúčili. Ponuka Váhostavu a OHL ŽS predstavuje 48,8 % z predpokladanej ceny prác 465,71 mil. eur bez dane. Zmluva o výstavbe diaľnice Hubová – Ivachnová po zverejnení v Centrálnom registri zmlúv nadobudla v piatok účinnosť. Súčasťou zmluvnej ceny bez dane sú aj nepredvídateľné náklady vo výške 10 %, resp. 20,66 mil. eur.

Výstavba diaľnice pri Ružomberku je plánovaná na tri a pol roka a financovaná má byť z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava. Ministerstvo dopravy plánuje stavbu diaľnice rozdeliť na dve časové fázy, aby mohla byť financovaná z európskych peňazí v tomto a budúcom programovom období 2014 až 2020. Zdroje EÚ v súčasnom období 2007 až 2013 možno použiť len do roku 2015 a dovtedy výstavba diaľnice nebude ukončená.

NDS začala verejnú súťaž na realizačnú projektovú dokumentáciu a stavebné práce na D1 Hubová – Ivachnová ešte v októbri 2011 a ponuky siedmich uchádzačov sa otvárali 5. marca 2012. Tender predĺžili námietky vylúčených účastníkov, ako aj kontrola jeho priebehu z iniciatívy obstarávateľa, o ktorých rozhodoval Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

„Spoločnosť Váhostav – SK, a. s. do dnešného dňa (piatok) nedostala vyjadrenie od Úradu pre verejné obstarávanie, nakoľko ani nebola účastníkom konania o námietkach,“ uviedol v piatok hovorca stavebnej spoločnosti Tomáš Halán. Potvrdil, že NDS predtým vyzvala Váhostav ako lídra združenia k podpisu zmluvy na stavbu D1 Hubová – Ivachnová. „Samozrejme, začiatok výstavby každého nového diaľničného úseku nás teší, veríme, že NDS bude v najbližšom čase prinášať viac takýchto pozitívnych správ pre vodičov,“ pridal reakciu hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Najlacnejšie chcelo diaľnicu na severe Slovenska postaviť slovensko-talianske združenie HANT BA DS, a. s. a INC S.p.A. Turín, a to za 207,5 mil. eur bez dane. Inžinierske stavby, a. s. Košice a TuCon, a. s. Žilina navrhli druhú najnižšiu cenu 215,38 mil. eur a Dúha, a. s. Prešov – Impregilo S.p.A. 224,9 mil. eur. Skupina Skanska navrhla postaviť diaľnicu za 234,69 mil. eur, Doprastav, a. s. a Strabag, a. s. za 237,56 mil. eur a združenie Eurovia SK, a. s. Košice, Eurovia CS, a. s., Stavby mostov Slovakia, a. s. Banská Bystrica a Hochtief CZ, a. s. za 273,74 mil. eur.

Diaľnica Hubová – Ivachnová s dvojkilometrovým tunelom Čebrať má odľahčiť Ružomberok od väčšiny tranzitnej dopravy. Po súbežnej ceste prvej triedy prechádza denne 16 tis. až 24 tis. vozidiel, pričom najmä na úseku z Ružomberka po začiatok diaľnice v Ivachnovej sa vytvárajú časté dopravné zápchy. Stavebné povolenie na tento úsek D1 bolo vydané v marci 2009. Na úseku má byť okrem tunela 21 mostov a križovatky Hubová a Likavka, ako aj veľké ľavostranné odpočívadlo Ivachnová.

13 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #NDS