Úsek D1 pri Žiline postaví združenie vedené Doprastavom

Úsek diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka v dĺžke 11,3 kilometra postaví Združenie Ovčiarsko na čele so spoločnosťou Doprastav, a.s. za 427,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

10.12.2013 16:25
debata (1)

Ako v utorok informovala Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS), zmluvu s vybraným zhotoviteľom na stavbu južného obchvatu Žiliny podpísala v pondelok. Predstavuje to 87,6 % z predpokladanej ceny prác 487,61 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Ďalšími členmi úspešného stavebného združenia sú spoločnosti Váhostav – SK, a.s., Strabag s.r.o. a Metrostav a.s. Výstavba diaľnice má začať v januári budúceho roka a práce sú naplánované na 1 460 dní, teda štyri roky. Diaľnica Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka by tak mala byť hotová začiatkom roka 2018. Projekt bude financovaný z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie (EÚ) a štátneho rozpočtu. Mal by byť rozdelený na dve časové fázy, aby európske peniaze mohli byť využité v tomto a nasledujúcom programovom období eurofondov. Peniaze EÚ v súčasnom období totiž možno použiť do konca roka 2015.

Združenie Ovčiarsko, pomenované podľa budúceho tunela, v užšej súťaži navrhlo postaviť diaľnicu Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka najlacnejšie. Zmluvná cena 427,2 mil. eur predstavuje 87,6 % z predpokladanej ceny prác 487,61 mil. eur bez dane. Vysúťažená cena znamená v prepočte na jeden kilometer náklady 37,8 mil. eur. Na diaľnici však budú dva tunely – Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov), ako aj jedenásť mostov. NDS začala užšiu súťaž na stavbu D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka v marci tohto roka spolu s ďalšími štyrmi súťažami. Ponuky dvoch uchádzačov sa otvárali 21. novembra.

Úsek diaľnice začína v Hričovskom Podhradí v križovatke diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať Bratislava – Žilina a cestu I/18. Následne vojde do tunela Ovčiarsko. Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostane do Žilinskej kotliny, povedie južne od obce Bitarová, bude križovať cestu III. triedy a vojde do širokého údolia Bitarovského potoka. Výbežok Dúbravy prekoná diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostane do doliny Rajčianky. V tomto úseku bude diaľnica viesť po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a Žilinskou Bytčicou. Úsek diaľnice skončí v mieste napojenia na plánovanú križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka – Žilina. Od tejto križovatky začína ďalší plánovaný úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.

NDS v tomto roku predtým ukončila tri tendre a podpísala zmluvy s vybranými zhotoviteľmi na stavbu vyše 12-kilometrovej diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité v polovičnom profile, úseku R2 Pstruša – Kriváň (obchvat Detvy) v dĺžke 10,4 kilometra a D1 Hubová – Ivachnová v dĺžke vyše 15 kilometrov. Z bežiacich, ale neukončených tendrov sa majú otvárať ešte ponuky v súťaži na stavbu R2 Zvolen, východ – Pstruša (obchvat Vígľaša) v dĺžke 7,85 kilometra. Cenové ponuky sa nedávno otvárali v užších súťažiach na stavbu D3 Žilina, Strážov – Brodno v dĺžke 4,25 kilometra a R2 Ruskovce – Pravotice v dĺžke 10,8 kilometra v polovičnom profile. Na ukončenie stále čaká aj verejná súťaž na stavbu takmer 13,5-kilometrového úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #Doprastav