Možnosti štátneho rozpočtu sú totiž obmedzené. Zazmluvnenosť celého OPD sa podľa ministra blíži k sto percentám a všetky peniaze z Európskej únie, ktoré mali k dispozícii, už viac-menej alokovali. Maximálne možné zvýšenie kontrahovania projektov a zrýchlenie čerpania európskych zdrojov vytvára reálne predpoklady na to, aby rezort dopravy efektívne využil všetky prostriedky Európskej únie (EÚ).
„Rozostavali sme 65 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a v zásobníku sú ďalšie tendre, ktoré by sa mohli v najbližších týždňoch uzavrieť. Veľká časť sa zrealizuje do konca roka. Do konca januára by sme mohli k tomu pridať 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,“ povedal Počiatek. Zazmluvnenie dopravných projektov je podľa neho dôležité preto, lebo to zreálňuje čerpanie v najbližších rokoch. „Preto som presvedčený, že v najbližšom období pôjde do stavebníctva najviac prostriedkov v histórii, čo je veľmi dobrá správa pre tento sektor a zamestnanosť,“ dodal minister.
Jedinú hlavnú výhradu má k pomalšiemu priebehu verejného obstarávania na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. „Naša predstava bola, že súťaže budú prebiehať rýchlejšie. Zákon o verejnom obstarávaní je taký, aký je, a neumožňuje nám zazmluvňovať stavby, ako by sme chceli,“ uviedol Počiatek s tým, že inak je s týmto rokom spokojný.
Minister označil za dôležité, že rezort výrazne pokročil pri schvaľovaní projektov v Európskej komisii. To sa podľa neho v minulosti dosť podceňovalo. „Podarilo sa nám vynegociovať s komisiou a schváliť v komisii najviac projektov v histórii. Je to tiež dôležité, aby čerpanie bolo reálne. To sme dostali pod kontrolu, s čím som spokojný,“ povedal Počiatek. Ako uviedol, podarilo sa im stabilizovať, alebo nájsť plán pre stabilizáciu podnikov v rezorte. Niektoré z nich sa po dlhých rokoch dokonca dostali aj do ziskovosti, čo je veľmi dôležité," dodal minister.
Budúci rok podľa ministra dopravy prinesie nové súťaže, nielen na stavbu diaľnic a rýchlostných ciest, ale aj na železničné infraštruktúrne projekty a cesty I. triedy. „Spracovávame ďalšie projekty, ktoré sa budú realizovať v budúcom roku. Do konca januára by sme mohli byť cez stovku nových rozostavaných kilometrov, k tomu pribudnú v najbližších dvoch rokoch ďalšie,“ predpokladá Počiatek.
V roku 2014 by sa podľa ministra mohlo súčasne stavať najviac diaľničných úsekov aj najviac kilometrov v jednom roku. „Predpoklad je, že to bude cez 140 kilometrov súčasne budovaných diaľnic a rýchlostných ciest,“ dodal minister. Ambíciou podľa neho je, aby pribudli ďalšie dve stovky, čo bude najviac rozostavaných kilometrov v jednom volebnom období.