Moderná trať za milióny bude aj pri Žiline

Vyše dvadsaťkilometrový železničný úsek medzi Považskou Teplou a Žilinou prejde rozsiahlou modernizáciou a o tri roky sa vlaky budú môcť po ňom preháňať rýchlosťou 160 km/h.

11.01.2014 08:47
debata (16)

Stavebné práce bude mať pod palcom TSS Grade a od štátu za ne dostane takmer 130 miliónov eur. TSS Grade mala nedávno problémy a pre dlhy voči partnerom prešla aj reštrukturali­záciou.

Okrem spomínaného úseku, ktorý je druhou etapou modernizácie železničnej trate z Púchova do Žiliny, sa na rýchlejších tratiach pracuje aj v smere do Púchova. Zatiaľ 160-kilometrovou rýchlosťou jazdia InterCity vlaky len do Trenčianskych Bohuslavíc. Modernizuje sa časť železnice od Zlatoviec do Trenčianskej Teplej, ktorú má takisto na starosti TSS Grade, a dokončuje sa trasa do Beluše. Aj od Beluše do Púchova sa uskutočňujú práce na zrýchlení dopravy. Od Nového Mesta nad Váhom až po Púchov tak ide o železnicu dlhú 59 kilometrov.

Súčasťou druhej etapy, teda budovania modernej trate od Púchova po Žilinu, bude aj obnova staníc Bytča a Dolný Hričov. Verejná súťaž na modernizáciu železničného úseku z Považskej Teplej do Žiliny sa začala ešte vo februári 2012 a ponuky ôsmich uchádzačov sa otvárali o dva mesiace neskôr. Najnižšiu cenu navrhla spoločnosť Alpine Slovakia, a to 126,33 milióna eur, ale Železnice SR ju vylúčili pre nesplnenie požiadaviek na predmet zákazky. Druhú ponuku predložila práve TSS Grade a treťou bola skupina Doprastav a Subterra Praha s rozpočtom 132,45 milióna eur.

Spolu s TSS Grade budú na železnici pracovať aj firmy Bögl a Krýsl, Eiffage Construction a Swietelsky Baugessellschaft. Zmluvu podpísali železnice ešte vlani koncom decembra. Železnice vyradili okrem najlacnejšej aj najdrahšiu ponuku od združenia Chládek & Tintěra a ViOn Zlaté Moravce.

Veľká diskusia nastala hlavne pri podpisovaní zmluvy na výstavbu úseku do Zlatoviec. Verejná súťaž sa vyhodnocovala dva roky a neustále medzi sebou súperili najlacnejšia Skanska a druhý v poradí, TSS Grade. Spor vyvrcholil až na súde. Zmluvu nakoniec štát podpísal s TSS Grade a práce na trenčianskom úseku sa začali. O pár mesiacov však Úrad pre verejné obstarávanie prikázal železniciam znova vyhodnotiť tender, no krajský súd to zamietol. Na priebeh tohto verejného obstarávania sa pozrú aj bruselskí komisári, keďže moderné, vysokorýchlostné trasy sa uhrádzajú krajine z eurofondov.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlak