Na internete sa v biznise s falošnými klikmi točia milióny

Na sociálnych sieťach sa čoraz viac rozmáha jednoduchá cesta, ako umelo zvýšiť popularitu svojmu profilu či produktu.

11.01.2014 15:40
debata (6)

Firmy, celebrity či dokonca úrady platia ľuďom z „klikacích fariem“ za to, že s rukou na myši klikajú na tlačidlo „To sa mi páči“ či „Nasledovať“. Takýto falošný klik možno kúpiť už za pol centu, napísala agentúra AP.

Podľa prieskumu tejto agentúry siaha rastúci biznis, v ktorom sa točia milióny dolárov, od sociálnych sietí ako Facebook či Twitter cez videoportál YouTube až po server Soundcloud určený na distribúciu hudby.

„Keď je s kliknutím spojená finančná hodnota, budú pri tom ľudia idúci za odvrátenou stranou,“ povedal Mitul Gandhi, šéf americkej spoločnosti seoClarity zaoberajúcej sa odhaľovaním podvodných praktík na sociálnych sieťach.

Prevádzkovatelia spomínaných serverov sa proti umelému zvyšovaniu publicity niektorých používateľov snažia bojovať, úspechy sú však len čiastočné. Podľa posledných údajov spoločnosti Facebook bolo viac ako 14 miliónov profilov zo zhruba miliardy aktívnych používateľov tejto siete falošných.

Server YouTube zase v decembri zistil, že u niektorých videí počet zhliadnutí vysoko prekonáva reálne možnosti, preto odstránil údaje o niekoľkých miliardách takýchto zhliadnutí. Proti falošnému nasledovaniu profilov bojuje aj Twitter.

„Ich účty nakoniec odstránime, prídu o peniaze a stratia svojich nasledovníkov,“ opísal boj s tvorcami „nereálnych“ profilov Jim Prosser zo spoločnosti Twitter.

Proti programom umelo generujúcim kliknutia dokážu softvéroví inžinieri vytvárať (aspoň dočasne) účinné protizbrane, proti manuálnemu klikaniu sa však bojuje ťažšie. Centrom rastúceho počtu spoločností zamestnávajúcich stovky ľudí, ktorí jednoducho klikajú na rôzne odkazy, sa podľa AP v poslednej dobe stáva bangladéšska metropola Dháka. Najviac fanúšikov svojho facebookového profilu má v tomto sedemmiliónovom meste napríklad argentínska futbalová hviezda Lionel Messi, ale napríklad aj firma Google, ktorej profil na Facebooku sa páči 15,2 miliónom ľudí.

V minulom roku čelilo kritike americké ministerstvo zahraničia, ktorého facebooková stránka sa najviac páčila používateľom v egyptskej Káhire. Jeho počet fanúšikov náhle vzrástol z 10 000 na viac ako 2,5 milióna a ministerská inšpekcia zistila, že úrad minul 630 000 dolárov za umelé zvyšovanie internetovej popularity.

Stovky spoločností ponúkajú falošné zhliadnutia videí, zdieľanie stránok či prehranie skladieb za pevne stanovené ceny. Tisíc takýchto kliknutí môže vyjsť na necelých desať, ale aj viac ako 20 dolárov podľa charakteru služby. „Spoločnosti si kupujú facebookové ‚likes‘, pretože sa boja, že keď sa ľudia pozrú na ich facebookovú stránku a uvidia, že sa páči len 12 či 15 ľuďom, prídu o potenciálnych zákazníkov,“ povedal AP šéf spoločnosti WeSellLikes.com.

Rozrastajúce sa odvetvie zároveň dalo vzniknúť novej profesii založenej na boji proti umelej popularite: „audítorom kliknutia“. Tí pracujú na odhalení práce tvorcov nereálnej publicity a snažia sa firmy presvedčiť, že ich prenajímanie sa im nakoniec vypomstí. Predovšetkým preto, že firmy umiesňujúce svoje reklamy na internetové stránky – ktoré si audítorov často najímajú – neznášajú, keď sa na reklamy niekto pozerá len „naoko“.

„Je to zlý obchod, ak inzerent zistí, že ste to urobili, už nikdy s vami nebude spolupracovať,“ povedal o prenajímaní klikacích fariem jeden z audítorov David Burch.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #internet