Vrátenie tovaru môžu zneužiť špekulanti

Práva ľudí nakupujúcich v obchodoch sa už o dva mesiace výrazne posilnia. Zákazníci totiž získajú možnosť do siedmich pracovných dní vrátiť obchodníkovi tovar bez udania dôvodu.

14.01.2014 20:00 , aktualizované: 15.01.2014 08:00
Obchod, zľavy Foto:
Ľudia nakupujú tovar, ktorým sa nemusia trafiť do veľkosti či vkusu obdarovaného. Čo s ním?
debata (46)

Ten im bude musieť priamo na mieste dať späť peniaze zaplatené za kúpené oblečenie, elektroniku či mobilný paušál. Vrátiť späť sa nebudú dať len potraviny a periodická tlač. Novinkou chcú poslanci za Smer pomôcť ľuďom, špekulanti ju však môžu zneužiť v neprospech obchodníkov.

„Zákazníčka si v piatok kúpila svadobnú podprsenku za tridsať eur. V pondelok po svadbe ju prišla vrátiť. Keby ju aspoň oprala, ale priniesla ju špinavú, prepotenú. Ak jej budem musieť aj tak vrátiť peniaze, z mojich butikov s luxusnou spodnou bielizňou sa stanú second handy,“ upozornila Eva Savková, majiteľka viacerých butikov v Bratislave.

Podľa poslancov vládneho Smeru pripravujúcich novelu občianskeho zákonníka nemajú obchodníci dôvod na paniku. „V druhom čítaní urobíme ešte zopár zmien. Napríklad pri textile bude musieť byť tovar vrátený aj s visačkami tak, aby bolo jasné, že sa nepoužíval,“ povedal poslanec vládneho Smeru Anton Martvoň. Vrátiť tiež nebude možné tovar zhotovený na objednávku.

„Zo strany obchodníkov nie je dôvod na paniku. Určite nechceme z predajní spraviť požičovne, ale chceme odstrániť diskrimináciu v porovnaní s inými formami predaja a zaviesť v Európe štandardnú ochranu spotrebiteľa,“ pokračoval Martvoň. V prípade internetového či podomového predaja je už dnes možné vrátiť do siedmich dní kúpený tovar.

Najviac, až pätnásť, dní majú ľudia pri zakúpení tovaru na prezentáciách takzvaných šmejdov. Problémy môžu vzniknúť aj kníhkupectvám, ktoré by sa v najhoršom prípade mohli zmeniť na knižnice. „Aj dnes si ľudia môžu bez problémov prečítať v kníhkupectvách knihu. Takže v tomto prípade nepredpokladám veľké zneužívanie,“ uviedol Martvoň.

Kým menšie predajne upozorňujú na možné problémy spojené s novelou Občianskeho zákonníka poslancami vládneho Smeru, veľké obchodné reťazce už dnes ponúkajú vrátenie peňazí, ak sa zákazník rozhodne kúpený tovar doniesť späť. „Napríklad ak zákazník otvorí a ochutná jogurt našej značky Tesco Pravá chuť a zistí, že nesplnil jeho očakávania, môže tovar vrátiť a obchod mu zaplatí celú cenu,“ uviedla marketingová riaditeľka spoločnosti Tesco Stores SR Andrea Lapuniková.

Pri čerstvých potravinách je podmienkou vrátenie tovaru do dvadsiatich štyroch hodín. „Ak vráti tovar bez bločku, zamestnanci obchodu mu vyplatia aktuálnu cenu. Ak si bloček donesie, obchod mu vráti sumu, ktorú za tovar zaplatil,“ ubezpečila Lapuniková. Tesco sa pri vracaní tovaru zákazníka spýta na dôvody a získané informácie využíva na odstránenie nedostatkov.

V rámci konkurenčného boja o zákazníka niektoré obchodné reťazce ľudí ani nezdržiavajú otázkami a rovno vyplatia peniaze. „Za každý výrobok vrátane potravín, s ktorým zákazník nie je spokojný, peniaze vraciame – bez zbytočných otázok a prieťahov,“ povedala Martina Kovacs, marketingová manažérka Billa Slovensko. Možnosť vrátenia tovaru nie je časovo ohraničená a garancia sa nevzťahuje na cigarety, časopisy a masovokomunikačné prostriedky ako napríklad CD a DVD. Aj pri novele Občianskeho zákonníka sa uvažuje neumožniť vracanie otvorených CD a DVD nosičov.

Doniesť späť kúpené oblečenie nie je vždy možné. „Vrátiť ani vymeniť sa nedá tovar, ktorý javí známky použitia, takisto poškodený či inak znehodnotený tovar. Z hygienických dôvodov nie je možné vrátiť ani vymeniť spodnú bielizeň či nosený textil,“ povedal hovorca spoločnosti Kaufland Martin Gärtner. Pri iných tovaroch problém s vrátením nie je. „Ak zákazník preferuje vrátenie nákupnej ceny, je mu vyplatená hotovosť, ak preferuje výmenu za iný tovar, vieme mu takisto vyjsť v ústrety,“ pokračoval Gärtner.

Podobne s možnosťou vrátiť kúpený tovar bojujú o zákazníka aj veľké predajne elektroniky. „Naša spoločnosť už dnes poskytuje nad rámec zákonnej povinnosti možnosť vrátiť tovar do desiatich dní od nákupu,“ povedala Jana Choroušová, marketingová manažérka spoločnosti Datart. Zákazník dostane peniaze bez problémov späť, pokiaľ prinesie kúpený tovar nepoškodený a v pôvodnom obale. „V kamenných predajniach Electro World môže zákazník tovar vymeniť, no o tejto možnosti rozhoduje vedúci predajne. Vo väčšine prípadov, pokiaľ je tovar nepoužitý alebo dokonca nevybalený, vychádzame zákazníkom v ústrety a tovar im vymeníme,“ uzavrel Jiří Čihák zo spoločnosti Electro World.

© Autorské práva vyhradené

46 debata chyba
Viac na túto tému: #obchodník #vrátenie tovaru #zákazník