Štvorprúdovka na juhu mešká

Z rýchlostnej cesty R7, ktorá by konečne odľahčila trasu Bratislava - Dunajská Streda, je už jedenásť rokov nesplnený sľub.

22.01.2014 12:00
Počiatek, R7, starostovia Foto: ,
Minister Počiatek sa stretol so zástupcami 24 miest a obcí, ktorých sa dotýka výstavba rýchlostnej cesty R7.
debata (3)

A dva roky ním ešte bude. Minister dopravy Ján Počiatek na utorňajšom stretnutí ubezpečoval 24 starostov dotknutých obcí, že s výstavbou sa začne na prelome rokov 2015 a 2016. Stavať sa bude cez PPP projekt podobne ako v prípade rýchlostnej cesty PR1BINA pri Nitre. Diaľnicu bude teda štát splácať súkromníkovi.

Koľko bude stáť D4 a R7
D4 Jarovce – Ivanka pri Dunaji – Rača 935,6 mil. eur
R7 BA Prievoz – BA Ketelec 226,5 mil. eur
R7 BA Ketelec – Dunajská Lužná 84,3 mil. eur
R7 Dunajská Lužná – Holice 160,6 mil. eur
Spolu 1,407 mld. eur

„Som optimista, verím, že v rámci tohto roka vyobstaráme právneho a finančného poradcu a začneme výber samotného koncesionára. Koncom roka 2015 by sa začali práce na tomto diele,“ uviedol Počiatek. Stavba sa mala rozbehnúť už vlani, no podľa ministerstva sa posunula pre veľkú náročnosť projektu. Výstavba má trvať asi dva roky.

Ako prvý by sa mohol stavať asi 17-kilometrový úsek Dunajská Lužná – Holice, ktorý je najďalej z hľadiska prípravy. „V prípade úseku Dunajská Lužná – Holice už územné rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť,“ naznačil hovorca ministerstva Martin Kóňa. Územné rozhodnutia pre zvyšné úseky R7 by chcelo ministerstvo stihnúť do konca tohto roka. Pokračujúce úseky až do Dunajskej Stredy prídu na rad podľa plánu diaľničiarov v rokoch 2015 až 2016 a dokončia sa v roku 2018.

Rýchlostná cesta R7 sa bude stavať spoločne s diaľnicou a obchvatom Bratislavy D4. Ten by odľahčil Prístavný most, ktorý je so 120-tisíc autami denne najvyťaženejším diaľničným úsekom na Slovensku. „Je dôležité, aby R7 a D4 fungovali spoločne. Ak však ukáže dopravný model, že je možné stavať R7 aj bez napojenia na D4, určite vyjdeme v ústrety celej miestnej samospráve na juhu Slovenska,“ naznačil šéf rezortu dopravy.

Celkové náklady na stavbu oboch ciest sú vo výške 1,4 miliardy eur. Odhadované náklady na vysporiadanie pozemkov pod budúcimi cestami odhadol generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš na 400 miliónov eur, z toho asi 300 miliónov pôjde na vysporiadanie pod obchvatom D4. Štát na investíciu podľa Počiatka nedokáže využiť eurofondy, preto sa bude stavať formou verejno-súkromného partnerstva.

Vláda o príprave projektu rozhodla už v roku 2003. Za ten čas sa len v obci Rovinka počet obyvateľov zdvojnásobil. Podľa starostu Dunajskej Lužnej Štefana Jurčíka každé meškanie situáciu len zhoršuje. „Cez našu obec prechádza asi 27-tisíc vozidiel denne. Tvoria sa trojkilometrové a väčšie zápchy, cesta do Bratislavy trvá z pôvodných 15 minút v špičke aj hodinu. Je škoda, že sa v obci nepodarilo spraviť aspoň bezpečnostné opatrenia, ostrovčeky, odbočovacie pruhy,“ dodal starosta.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #R7 #rýchlostná cesta #diaľnice #D4