Automobilky zanevreli na Austráliu. Továrne tam zavrú Ford, GM aj Toyota

Japonská Toyota Motor Corp je ďalšou poprednou svetovou automobilkou, ktorá prestane vyrábať autá v Austrálii.

10.02.2014 09:01
debata

Toyota v pondelok uviedla, že ukončí výrobu v krajine do roku 2017. V rovnakom roku chce prestať vyrábať autá v krajine aj konkurenčná americká spoločnosť General Motors. Ford Motor vlani v máji oznámil, že ukončí výrobu v krajine v roku 2016.

Analytici už skôr varovali, že ak odíde z krajiny aj Toyota, hrozí zrútenie austrálskeho automobilového trhu. Austrálsky automobilový priemysel sa už niekoľko rokov nachádza pod tlakom pre vysoké náklady, silnú domácu menu, malému domácemu trhu a ostrej konkurencii na ňom. Odvetvie priamo zamestnáva vyše 50 000 ľudí a závisí na ňom ďalších 200 000 pracovných miest. Vláda už na podporu automobilového sektora vynaložila miliardy dolárov.

„Urobili sme všetko, čo sme mohli, aby sme premenili naše podnikanie, ale realita je taká, že je tu príliš veľa faktorov mimo našu kontrolu, pre ktoré nie je možné vyrábať autá v Austrálii,“ uviedol vo vyhlásení prezident austrálskej pobočky Toyoty Max Jasuda. Toyota vyrábala autá v krajine viac ako pol storočia.

Pre ukončenie výroby príde o prácu v Toyote 2500 zamestnancov. Ďalšie desaťtisíce miest sú ohrozené u dodávateľov. V austrálskom automobilovom priemysle pôsobí približne 150 dodávateľských firiem s viac ako 40 000 zamestnan­cami. Toyota zostane v Austrálii naďalej len ako predajca áut, napísali agentúry AP a Reuters.

Na austrálskom trhu sa ročne predáva približne 1,1 milióna automobilov. Predaj miestne vyrábaných vozidiel ale klesol na menej ako štvrtinu celkového odbytu zo zhruba 390 000 v roku 2005. Podľa Medzinárodnej organizácie výrobcov motorových vozidiel sa v roku 2012 v Austrálii vyrobilo zhruba 178 000 vozidiel.

Austrália v poslednom desaťročí zažívala ťažobný boom, teraz sa ale zlatý vek komodít chýli ku koncu. Politici dúfajú, že očakávaný útlm v sektore ťažby nahradí rozvoj v priemysle, stavebníctve alebo maloobchode. Výroba v krajine ale pre silný kurz domácej meny, ktorý je dôsledkom komoditného boom , nie je príliš výhodná. Počet zamestnancov v spracovateľskom priemysle klesol v Austrálii za posledné desaťročia o zhruba 120 000 na 920 000.

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #automobilky #Ford #General Motors