Odštartovali stavbu obchvatu Ružomberka, hotový má byť o 3,5 roka

Vyše 15-kilometrový diaľničný obchvat Ružomberka, ktorý v utorok oficiálne začali stavať, patrí podľa ministra dopravy Jána Počiatka medzi najúspornejšie úseky vôbec.

11.02.2014 14:56
Hubová, Ivachnová, Ružomberok, obchvat,... Foto: ,
Základný kameň obchvatu Ružomberka na úseku Hubová-Ivachnová. Bude mať 21 mostov a jeden tunel.
debata (3)

"Úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová je jeden z kľúčových na diaľničnom prepojení Bratislavy a Košíc. Navyše je to úsek, ktorý obchádza aj veľké mesto, čiže tá úspora a prínosy, keď sa vyčíslia matematicky, patria medzi najväčšie vôbec zo všetkých úsekov,“ povedal minister dopravy v utorok v Ružomberku po poklepaní základného kameňa úseku, ktorého výstavba by mala stáť takmer 273 miliónov eur a trvať tri a pol roka.

Napriek tomu, že pri výbere staviteľa nevyhral uchádzač s najnižšou ponúkanou cenou, podľa Počiatka patrí ružomberský obchvat medzi super lacné diaľničné úseky.

"Prebehla normálne legitímna súťaž, pri ktorej veľmi aktívne pôsobil aj Úrad pre verejné obstarávanie. Takže rozhodujúce je, že súťaž prebehla presne podľa zákona a vygenerovala túto cenu. Tá cena je stále oveľa nižšia ako bola odhadovaná cena zákazky a dá sa povedať, že cena za tento úsek je dozvuk éry tých super lacných diaľnic, čo však vidíme, že na niektorých úsekoch skutočne komplikuje výstavbu,“ povedal minister Počiatek.

Slovensko-české združenie Čebrať, ktorého členmi sú stavebné spoločnosti Váhostav – SK, a. s. Žilina ako vedúci združenia a OHL ŽS, a. s. Brno, uspeli v tendri napriek tomu, že spomedzi siedmich uchádzačov predložili štvrtú najnižšiu cenovú ponuku. Troch uchádzačov s lacnejšími ponukami diaľničiari po opätovnom vyhodnotení ponúk vylúčili. Ponuka Váhostavu a OHL ŽS predstavuje 48,8 percent z predpokladanej ceny prác 465,71 miliónov eur bez dane. Súčasťou zmluvnej ceny bez dane sú aj nepredvídateľné náklady vo výške 10 percent.

Vyše 15-kilometrový diaľničný obchvat Ružomberka, ktorého súčasťou bude aj 21 mostov a jeden dvojkilometrový tunel Čebrať, by mal 30-tisícové mesto výrazne odľahčiť od tranzitnej dopravy a motoristom ušetriť najmenej jedenásť minút.

"Kým po pôvodnej ceste I/18 vedúcej cez obce a mesto Ružomberok sa k existujúcemu úseku D1 dá dostať za osemnásť minút, po novej diaľnici to bude trvať iba sedem minút,“ povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcel Jánošík. Šíreniu hluku z diaľnice do priľahlých obcí Hrboltová, Likavka, Lisková a Ivachnová bude brániť takmer päť kilometrov protihlukových stien. Úsek D1 začína na križovatke v Hubovej a údolím rieky Váh sa dostáva k tunelu Čebrať. Trasa ďalej pokračuje okolo obce Likavka, Martinček a Lisková. Končí pri obci Ivachnová, kde sa napája na D1 smerom na Poprad. Na úseku má byť okrem jedného tunela, 21 mostov a troch križovatiek aj veľké ľavostranné odpočívadlo Ivachnová.

Výstavba diaľnice pri Ružomberku je plánovaná na tri a pol roka a financovaná má byť z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava. Ministerstvo dopravy plánuje stavbu diaľnice rozdeliť na dve časové fázy, aby mohla byť financovaná z európskych peňazí v tomto a budúcom programovom období 2014 až 2020. Zdroje EÚ totiž v súčasnom období 2007 až 2013 možno použiť len do roku 2015, dokedy stavba diaľnice nebude ukončená. Diaľnicu D1 pri Ružomberku postaví slovensko-české združenie Čebrať, ktorého členmi sú stavebné spoločnosti Váhostav – SK, a. s. Žilina ako vedúci združenia a OHL ŽS, a. s. Brno. NDS uzavrela so zhotoviteľom zmluvu o dielo za 227,26 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), respektíve 272,72 miliónov eur vrátane dane 7. novembra 2013.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #Ružomberok