Tunel Čebrať zosuvy neohrozia

Súčasťou liptovskej diaľnice bude aj tunel popod vrch Čebrať s výškou 1 054 metrov nad Ružomberkom. Spracovateľom dokumentácie na stavebné povolenie sa v roku 2006 stal aj Terraprojekt. Miloslav Frankovský, riaditeľ spoločnosti, povedal pre Pravdu, že razenie dvojkilometrového tunela by mohli ovplyvniť azda len tektonické zóny.

13.02.2014 14:14
debata

Čo čaká na stavbárov pri razení tunela?
Geologické podmienky pri výstavbe tunela Čebrať budú tvorené sedimentárnymi horninami, najmä vápencami a slieňovcami, od pomerne kvalitných až po tie menej kvalitné v poruchových zónach. Nejaké extrémne prekvapenia v podobe veľkých prítokov vody či v podobe jaskynných útvarov sa v tomto prípade neočakávajú.

Ako je to s pevnosťou horniny a výskytom podzemnej vody?
Nepredpokladám, že by sa pri výstavbe samotného tunela mali objavovať problémy súvisiace so zosuvmi. Technické riešenia, ktoré budú použité, musia byť v každom prípade navrhnuté tak, aby sa prípadné riziká minimalizovali. Nadmerné prítoky podzemnej vody sa nepredpokladajú, samozrejme, určité množstvá prítokov podzemnej vody sa dajú očakávať, ale nie extrémne hodnoty. Napríklad to, čo sa udialo v Šútove, súvisí podľa všetkého s ťažbou v kameňolome. Boli tam veľké zásahy do horninového masívu, ktoré napomohli k aktivácii zosuvu.

Geofyzikálny prieskum narazil aj na tektonické línie.
Geologické pomery sú ovplyvnené rôznymi procesmi z minulosti, ktoré značným spôsobom zmenili alebo upravili kvalitu horninových masívov. Tektonické javy  predstavované deformáciami zemskej kôry boli práve takýmito procesmi. V miestach tektonických porúch masívu sa dajú očakávať zhoršené geologické podmienky. Nedá sa predpokladať, že by sme sa tomuto javu pri tuneli Čebrať vyhli úplne.

Ako sa môžu prejaviť tektonické poruchy?
Ak budú vertikálne tektonické poruchy siahať v určitých úsekoch do úrovne tunela, v týchto úsekoch bude potrebné postupovať pri razení o čosi pomalšie a používať väčšie množstvá vystrojovacích prostriedkov. Počas razenia sa bude vykonávať aj geotechnický monitoring, pričom jeho súčasťou bude podrobné hodnotenie geologických podmienok v čelbe tunela a budú sa tiež merať deformácie výrubu. Na základe výsledkov meraní a hodnotenia podmienok sa rozhodne, či bude potrebné pridať, alebo ubrať množstvá oceľových vystrojovacích prvkov, alebo použiť väčšie či menšie hrúbky striekaného betónu.

Keby ste mali porovnať tunel Višňové (pri Žiline ) s Čebraťom a trebárs Šibenikom (na Spiši) – je podložie rozdielne?
Áno, sú to odlišné podmienky. V zásade možno povedať, že geotechnické podmienky v trase tunela Čebrať by mohli patriť k tým priaznivejším. Technológia výstavby bude použitá rovnaká ako pri väčšine tunelov, a to nová rakúska tunelovacia metóda. Použité opatrenia na razenie pravdepodobne nebudú musieť byť také náročné, ako povedzme pri razení tunela Šibenik. Čo sa týka výstavby a geologického prostredia, pri tuneli Čebrať sa neočakávajú až také masívne prítoky vody, ako očakávame pri tuneli Višňové a tiež geologické podmienky by mali byť menej pestré. <pe>

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #Ružomberok #Čebrať