Českej splátkovej firme klepli po prstoch

Vracaniu peňazí desaťtisícom ľudí pre zlé vypočítanie ceny pôžičky môžu čeliť nebankové spoločnosti v susednej Českej republike.

01.04.2014 11:00
debata (20)

Ide o firmy, ktoré sa zaoberajú kúpou tovarov na splátky. Cestu k odškodneniu klientov nebankoviek otvorilo rozhodnutie Českej obchodnej inšpekcie o udelení pokuty za zlý výpočet úveru.

Sankciu dva milióny českých korún už dostala spoločnosť ESSOX a v ďalších nebankovkách prebiehajú kontroly. Vzniknutý problém už rieši aj český minister priemyslu a obchodu Jan Mládek.

Za rovnaké prešľapy, na ktoré poukázali českí inšpektori, boli pokutované aj viaceré nebankové firmy na Slovensku. Pokutu za obdobný prípad z roku 2011 dostala aj nebankovka, v ktorej dozornej rade v danom čase sedel aj budúci slovenský prezident Andrej Kiska. Kým na Slovensku sa o hromadných odškodneniach nehovorí, v Česku je to naopak.

Ak by súdy mali rovnaký názor ako Česká obchodná inšpekcia, nebankové subjekty by ľuďom možno museli vrátiť všetky poplatky súvisiace s poskytnutím úveru a väčšinu peňazí zaplatených na úrokoch. Denník Mladá Fronta Dnes upozornil, že by mohlo ísť až o šesť miliárd českých korún.

Pokuta sa týka toho, že nebankovka podľa inšpektorov pri financovaní kúpy ojazdených automobilov nepresne uvádzala ročnú percentuálnu mieru nákladov, pre ktorú je v Česku skratka RPSN a na Slovensku ide o RPMN. „To, čo môžem v tejto chvíli povedať, že spoločnosti ESSOX bola 15. marca 2014 udelená pokuta dva milióny českých korún za zlý výpočet RPSN. Zároveň preverujeme ďalšie spoločnosti poskytujúce úvery na ojazdené automobily, ale v týchto prípadoch ešte nič nebolo uzavreté,“ povedal Jan Rotbauer, vedúci oddelenia komunikácie Českej obchodnej inšpekcie.

Nebankový subjekt porušenie zákona odmieta. „Spoločnosť ESSOX je presvedčená, že spôsob výpočtu RPSN v uzavretých zmluvách o financovaní automobilu je správny. Odlišný spôsob, ktorý uprednostňuje Česká obchodná inšpekcia (ČOI) v záveroch kontroly zo dňa 12. decembra 2013, nie je poznateľný ani z právnych predpisov, ani z iných zdrojov,“ uviedol Miroslav Beneš, hovorca spoločnosti ESSOX.

Podľa zistení českej Mladej Fronty Dnes sa pochybenia môžu týkať aj spoločnosti Home Credit. „Ide o právny výklad metodológie výpočtu RPMN. Naša spoločnosť doteraz nemá žiadne oficiálne stanovisko, ktoré by hovorilo, že naša metodológia výpočtu je nesprávna. Naopak, náš právny názor je taký, že je správna. Predovšetkým neporušujeme zákon, zmluvy a ich náležitosti boli dosiaľ súdmi uznané ako právoplatné. To isté platí aj o doterajších zisteniach ČOI pri kontrolách, ktoré u nás realizovala, a nenašla v tomto ohľade žiadne pochybenia,“ reagovala včera v stanovisku spoločnosť Home Credit.

Ročná percentuálna sadzba nákladov je údaj obsahujúci okrem úroku aj všetky poplatky spojené s poskytnutím úveru a jeho výška slúži na porovnávanie výhodnosti pôžičiek.

Ročnú percentuálnu mieru nákladov nesprávne uvádzajú aj niektoré spoločnosti na Slovensku. „V minulom roku sme zistili nesprávnosť výpočtu RPMN pri jedenástich subjektoch,“ konštatovala Danuša Krkošová, hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie. Stalo sa tak napríklad v prípade spoločnosti Consumer Finance Holding, v ktorej dozornej rade do roku 2012 pôsobil novozvolený prezident Andrej Kiska.

Jeden z klientov QuatroCar, ktorý patrí do daného holdingu, bol podľa inšpekcie v októbri 2011 nepríjemne prekvapený pri žiadosti o predčasné splatenie úveru zobratého na kúpu ojazdenej Škody Octavia. Až doma si totiž všimol poplatok za poskytnutie úveru vo výške 2¤280 eur. Celková výška nákladov na úver (RPMN) tak podľa obchodnej inšpekcie nebola na úrovni 14,34 percenta, ale viac ako 36 percent.

Právnik zaoberajúci sa ochranou ľudí pred nebankovými subjektmi hovorí o úspešných súdnych sporoch, ak sa preukáže zlý výpočet RPMN. „Ak je v zmluve neuvedená alebo zle vypočítaná ročná percentuálna miera nákladov, ide o klamanie spotrebiteľa. V takomto prípade súdne konania skončia rozhodnutím o zaplatení istiny. Nebankovky teda klientom musia vrátiť zaplatené úroky aj poplatky,“ uzavrel Ambróz Motyka zo Združenia na ochranu občana spotrebiteľa HOOS.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #nebankové spoločnosti