Český RegioJet začne jazdiť medzi Bratislavou a Košicami

Český súkromný železničný dopravca RegioJet začne v decembri na Slovensku voziť cestujúcich na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami.

14.04.2014 09:32
RegioJet, železnice, Foto: ,
Žlté súkromné vlaky RegioJetu zabezpečujú prepravu na južnom Slovensku.
debata (28)

S odvolaním sa na majiteľa spoločnosti Radima Jančuru to napísal denník Hospodárske noviny. RegioJet bude konkurovať štátnemu dopravcovi ZSSK, ktorý na trati spájajúcej dve najväčšie slovenské mestá prevádzkuje rýchliky a vlaky vyššej kategórie InterCity (IC).

„Máme lepšie služby. Verím , že budeme voľbou číslo jedna pre cestujúcich,“ povedal Jančura. Cenu cestovného nespresnil; cestujúci ZSSK na linke teraz platia v priemere 22 eur.

RegioJet podľa denníka plánuje, že medzi Bratislavou, Žilinou a Košicami bude denne prevádzkovať štyri páry vlakov; rovnaký počet IC vlakov vypravuje štátny dopravca. Vlaky vyššej kategórie prepravia ZSSK na tejto trase 690 000 cestujúcich ročne. Ich prevádzka je však pre spoločnosť stratový. Podľa šéfa mimovládneho Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja nebude ani RegioJet na tejto linke ziskový. „Náklady napríklad na vagóny či energiu sú také vysoké, že by musel mať vždy plné vlaky,“ citoval denník Mateja.

„Máme rešpekt pred konkurenciou, ale nemáme z nej strach. Dokážeme zdvihnúť hodenú rukavicu,“ reagoval na plány RegioJetu generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor. Dodal, že obsadenosť vlakov vyššej kategórie medzi Bratislavou a Košicami teraz dosahuje 75 percent.

Český dopravca už požiadal správcu slovenskej železničnej infraštruktúry ŽSR o vstup na spomínanú trať.

Jančura denníku povedal, že náklady jeho dopravcu sú v porovnaní s nákladmi ZSSK o 30 až 40 percent nižšie. Nevylúčil, že ZSSK odštartuje po vstupe RegioJetu na trať cenovú vojnu, podobne ako postupovali České dráhy (ČD) v prípade spojov medzi Prahou a Ostravskom, kde ČD súťaží s RegioJetom a Leo Expressom.

„Cenová vojna drví všetkých troch dopravcov, ale najviac štátne České dráhy. Kto profituje, je cestujúci a štát,“ povedal Jančura. Dodal, že RegioJet na trati z Prahy do Ostravy prerába 90 miliónov korún ročne.

RegioJet nie je na Slovensku nováčikom. Od roku 2012 zabezpečuje štátom dotovanú prepravu cestujúcich na regionálnej trati z Bratislavy do Komárna, kde český dopravca nahradil vlaky ZSSK.

28 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #RegioJet