Pražský tunel Blanka treba dostavať, rozhodla arbitráž

Pražský tunel Blanka má firma Metrostav dostavať do piatich mesiacov a Praha má stavebnej spoločnosti zaplatiť vyše štyri miliardy českých korún. Rozhodol o tom v piatok podvečer Rozhodcovský súd pri Hospodárskej komore ČR.

19.04.2014 08:34
Tunel Blanka Foto: ,
Stavba pražského tunela Blanka
debata

Sporné zmluvy medzi Prahou a Metrostav sú podľa súdu platné. Na otázku ČTK to dnes povedal primátor Tomáš Hudeček ( TOP 09 ). Arbitráž sa tým ale nekončí. Metrostav totiž vo štvrtok rozšíril žalobu proti Prahe. Žiada preplatenie ďalšiu, údajne poslednú časť dlhu vo výške jednej miliardy korún. Ďalšie súdne pojednávanie bude 4. júna.

Päťmesačné lehota pre dostavbu tunela však nemusí znamenať, že tunelom v septembri prejdú prvé autá. Rozsudok sa totiž týka iba stavebnej časti diela. Otázkou ostáva, či bude v tom čase hotová aj technologická časť a dispečingy a či bude mať dopravná stavba za sebou aj potrebné testy i skúšobnú prevádzku.

„Potvrdilo sa, že arbitráž je tou správnou cestou. Ostatné varianty by znamenali miliardové straty a otvorenie tunela v nedohľadne,“ komentoval rozhodnutie Hudeček.

Námestník primátora Jiří Nouza (TOP 09) považuje rozhodnutie za veľký úspech. Rovnako sa vyjadril aj hovorca Metrostavu František Polák. „Rozhodnutie súdu vítame,“ uviedol. Stavbári sú podľa neho schopní sa na stavbu vrátiť okamžite po zaplatení dlžnej čiastky. „Vo chvíli, keď Praha pošle peniaze, budeme schopní zaplatiť subdodávateľom, čo nám umožní obnoviť práce,“ povedal Polák.

Arbitri v piatok rozhodli, že Praha musí stavebnej firme zaplatiť dlžných 2,7 miliardy korún, a to do troch dní od doručenia písomného rozsudku. Ďalších 1,34 miliardy za práce potrebné na dostavanie Blanky bude mesto preplácať postupne v priebehu stavby. K zvyšnému dlhu, okrem iného za problematický Trójsky most, sa súd vyjadrí v niektorom z ďalších kôl rokovaní.

Spor sa dostal k rozhodcovskému súdu po tom, čo Metrostav 7. decembra minulého roka stavbu tunela prerušil. Dôvodom boli predovšetkým nezaplatené faktúry, ale aj to, že Praha ako investor neschválila ďalší postup prác. Stavbári tak podľa Metrostavu nemohli pokračovať. Praha tvrdila, že peniaze na faktúry má, hľadá ale zákonnú cestu, ako ich preplatiť. Do arbitráže vstúpila okrem iného aj pre obavu, že zmluvy s Metrostavom sú neplatné.

Dôležitá dopravná stavba, ktorej budovanie schválila niekdajšia politická garnitúra na čele s primátorom Pavlom Bémom (ODS), mala pôvodne stáť zhruba o desať miliárd menej a slúžiť vodičom už v roku 2011. Termín sa neskôr odsunul na jar 2014, teraz Praha hovorí o septembri. Opozícia ale tento termín spochybňuje. Náklady na stavbu tunela sa postupne vyšplhali až na zhruba 36 miliárd korún.

debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #Praha #tunel Blanka