Eurofondy pôjdu viac na železnice ako na cesty

Na železničnú dopravu poputuje počas nasledujúcich siedmich rokov viac peňazí z Európskej únie v porovnaní s cestnými projektmi.

22.04.2014 17:21
debata (2)

Štát plánuje z eurofondov na roky 2014 až 2020 elektrifikovať železničnú trať na východe Slovenska od Bánoviec nad Ondavou po Humenné či od Hanisky pri Košiciach po Zvolen. Spojiť priamo a nie s prestupmi môže dve krajské mestá – Bratislavu a Nitru. Banská Bystrica so Žilinou zase dostanú nové regionálne vlaky.

Rezort dopravy uvažuje aj o novom vysokorýchlostnom spojení s Rakúskom alebo Francúzskom. Na železničné projekty má z eurofondov smerovať viac ako 1,6 miliardy eur. Celkovo chceme od únie na dopravné zámery 3,174 miliardy eur.

Projekty v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra schválila už aj vláda, Európska komisia ich má odsúhlasiť na jeseň. Krajina chce železničnú dopravu v najbližších rokoch podporiť viac, pretože železnica je ako ekologický dopravný mód z pohľadu Európskej únie preferovaná. Objem prepráv na železnici by presunom z cestnej dopravy mal rásť. Koľaje je potrebné zmodernizovať a trate elektrifikovať. Ku koncu roka 2013 predstavovala dĺžka prevádzkovaných železničných tratí 3¤600 kilometrov, no z toho elektrifikovaných bolo len 1¤586 km tratí, čo tvorí niečo vyše 44 percent.

Modernizácia na východe

"V súčasnosti sa už zabezpečuje vypracovanie a dodanie štúdie realizovateľnosti a projektová dokumentácia pre elektrifikáciu trate Bánovce nad Ondavou – Humenné v dĺžke 33,5 kilometra. Samotná realizácia stavby bude prichádzať do úvahy až po zabezpečení stavebných povolení,“ tvrdí Ivana Strmeňová, hovorkyňa Železníc SR. Podľa ministerstva dopravy sa trať od Bánoviec nad Ondavou po Humenné bude elektrifikovať od konca roku 2017 do polovice roku 2020 a predpokladané investičné náklady sa pohybujú na hranici 70 miliónov eur. Ešte skôr by sa však mali začať práce na elektrifikácii trate Haniska pri Košiciach – Moldava nad Bodvou. Realizácia prichádza do úvahy už v roku 2015 a vypýta si 75 miliónov eur.

Spomínanú trasu je potrebné elektrifikovať z dôvodu, že na juhozápad od Košíc smeruje čiastočne dvojkoľajná trať do Plešivca a Zvolena, ktorá je elektrifikovaná len v úseku Košice – Haniska pri Košiciach. V pláne je teda pokračovať v elektrifikácii juhom až smerom do Zvolena. "Ďalšie úseky na elektrifikáciu od Moldavy nad Bodvou po Fiľakovo a po Zvolen sú v Strategickom pláne rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 plánované na realizáciu v rokoch 2015 – 2022. Investičné náklady na elektrifikáciu trate Moldava nad Bodvou – Fiľakovo sú 95 miliónov eur, Fiľakovo – Zvolen 92 miliónov eur. Tieto dva úseky sú označené ako žlté projekty, to znamená, že nie sú to prioritné zelené projekty a v súčasnosti ešte nemajú zabezpečené financovanie,“ poznamenal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Zvažuje sa trať Bratislava – Nitra

Európske peniaze chce krajina využiť aj na financovanie kúpy nových regionálnych vlakov, ktoré v súčasnosti využívajú ľudia predovšetkým na západe krajiny medzi Kútmi a Štúrovom alebo Bratislavou a Novým Mestom nad Váhom, ale aj na východe v okolí Humenného, Medzilaboriec, Stakčína, Prešova a Košíc. Nízkopodlažné elektrické a dieselmotorové jednotky by mali jazdiť v Banskej Bystrici a Žiline. "Projekt zahŕňa nákup elektrických jednotiek, asi 25 kusov, a motorových jednotiek, asi 10 kusov,“ tvrdí Kóňa.

Pomocou eurofondov obstaral osobný železničný dopravca zatiaľ 32 regionálnych jednotiek a láka tak ľudí na jazdu v klimatizovanom, pohodlnom a čistom vlaku. "Uvedomujeme si, že ak chceme konkurenčne obstáť pred inými železničnými dopravcami a najmä pred inými druhmi dopravy, musíme pokračovať v obnove vozňového parku,“ vraví Jana Morháčová zo Železničnej spoločnosti Slovensko.

Minister dopravy Ján Počiatek chce ešte preveriť, či sa oplatí európske zdroje investovať do priameho spojenia hlavného mesta s Nitrou. Teraz sa totiž vlakom do Nitry jazdí s prestupom v Leopoldove či Šuranoch.

"Sprevádzkovanie priameho železničného spojenia Bratislavy a Nitry nepovažujeme v súčasnosti za absolútnu prioritu a bude preverené cez štúdiu realizovateľnosti. Dôvodom je fakt, že Nitra je v súčasnosti s Bratislavou spojená kvalitnou cestnou infraštruktúrou, ktorá ponúka podstatne kratší cestovný čas, než by sa to mohlo podariť železnici. Uvažujeme skôr len o optimalizácii a prípadne i elektrifikácii trate Leopoldov – Nitra – Šurany,“ vraví Kóňa.

Podľa Strmeňovej mohlo byť priame spojenie Bratislavy a Nitry už dávnejšie, no dopravcovia si zatiaľ túto trať pre priamy spoj neobjednali.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #eurofondy #doprava