Počiatek: Taliani tunel Višňové zvládnu

Spoločnosti Skanska, Strabag či Doprastav štát vylúčil z prebiehajúcich diaľničných tendrov a dostali tak trest za kartelovú dohodu z roku 2005. Pôvodní víťazi niektorých tendrov sa tak zrejme aj s najlacnejšími ponukami dostanú na druhú koľaj.

24.04.2014 14:00
debata (2)

Dve diaľnice pri Žiline a jedna pri Zvolene sa tak predražia takmer o 150 miliónov eur. V prípade 13,5-kilometrovej diaľnice D1 od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu s najdlhším slovenským tunelom Višňové môže výstavbu odštartovať firma Dúha spoločne s talianskym partnerom Impregilo S.p.A. Dlho sa štátni diaľničiari rozhodovali práve medzi konzorciom Skansky so Strabagom a Doprastavom. Minister dopravy Ján Počiatek v rozhovore pre Pravdu povedal, že napriek menším skúsenostiam Dúhy verí, že stavbári tunel postavia. Jeho výstavba potrvá päť a pol roka.

Národná diaľničná spoločnosť prijala ponuku slovenskej Dúhy a talianskej Impregilo S.p.A, ktorí tak dostanú pod patronát výstavbu tunela Višňové a dostanú za to 409 miliónov eur. Majú tieto firmy vašu dôveru? Dúha má skôr skúsenosti s prekládkami a úpravami terénu.
Talianska firma je však pomerne skúsená, takže majú základ pre budovanie tunela. Aj tak budú fungovať so subdodávateľmi, ktorí už tunely stavali, takže nemám zásadné obavy. Myslím si, že to zvládnu.

Výstavba tohto diaľničného úseku však mešká. Verejnosť sa teda pýta, kedy sa konečne začne stavať?
Áno, je tam meškanie. Všetko je to o zákone o verejnom obstarávaní a často podľa môjho názoru aj o skoro účelovom správaní firiem v podobe nekonečného námietkovania. Úrad sa musí vysporiadať zo všetkými námietkami, ktoré prichádzajú v tejto veci. Už je však len niekoľko možností, ako sa môžu spoločnosti odvolať a tie majú konkrétne lehoty, takže najneskôr do dvoch mesiacov to bude uzavreté. Blížime sa teda ku koncu.

Hovoríte o subdodávkach. Brusel však môže mať problém s tým, že diaľnicu postaví firma usvedčená z kartelu. Môže sa takáto firma podieľať na stavbe cez subdodávky?
Je to právny problém. Zákony a paragrafy definujú jasne, či sa môže takáto firma zúčastniť na subdodávke, alebo nie. Teraz je to však nejasné. Odpoveď na to musí dať Úrad pre verejné obstarávanie. A podľa toho sa zariadi aj Európska komisia. Pretože ak my dodržíme všetky zákony, tak komisia nemôže len na základe pocitu rozhodnúť ináč. V každom prípade platí, že firmy, ktoré boli usvedčené z kartelu, budú pre tento moment vylúčené zo súťaží.

Začiatkom roka ste vraveli, že stavebný trh ožíva. Výstavba časti diaľnic však stojí, Doprastav je v reštruktura­lizácii…
Podľa všetkých analýz, ktoré mám od stavebných spoločností, je zjavné, že trh sa oživuje. Ani firmy však nesnívajú, že sa dostanú na predkrízové úrovne. Hypotekárna bublina generovala vtedy obrovské množstvo zákaziek, čo bolo nereálne, a teraz sa vraciame do reality. Stavebný sektor sa však začína odlepovať od dna.

Pomerne veľkí hráči na stavebnom trhu dostali od Úradu pre verejné obstarávanie stopku v troch kľúčových diaľničných zákazkách. Nezasiahne teda viac stavebných firiem reštrukturalizácia, prípadne neskončia úplne?
Ja to nevidím až tak čierno. Po prvé preto, že stavebný sektor pozostáva z väčšieho počtu firiem, ako sú tieto. Určite to niektorým z nich skomplikovalo život, no medzitým sa na stavebný trh dostalo niekoľko ďalších firiem, vysúťažilo sa aj niekoľko projektov, takže toto im zabezpečí prežitie.

Stále si stojíte za tým, že diaľnica z Bratislavy do Košíc bude kompletne postavená v roku 2019?
Áno.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Ján Počiatek #diaľnice #tunel Višňové