Slovensko-čínske aerolinky štartujú od budúceho roka

Spojenie Bratislavy s čínskymi mestami bude reálne už od začiatku budúceho roka. Zatiaľ sa hovorí o linke do čínskeho Tianjinu, no spojení bude omnoho viac.

29.04.2014 11:00
letisko Bratislava, lietadlo airbus A330 Foto: ,
Prvá linka z Bratislavy do Číny bude smerovať do priemyselného mesta Tianjin
debata (1)

Slovensko-ázijská obchodná komora momentálne už tri týždne rokuje v Číne. Na naše územie tak s najväčšou pravdepodobnosťou smeruje väčšia investícia z čínskej strany, no o detailoch zatiaľ komora aj vláda mlčia. Priame spojenie do Číny totiž majú využívať predovšetkým manažéri a podnikatelia.

"Letecká spoločnosť Slovak-Chinese Airlines (SCA) bude mať väčší rozmer, ako sa plánovalo. Jedna linka, ktorá bola plánovaná, by nebola efektívna pre európskeho strategického partnera SCA. Preto rokujeme o ďalších linkách. Lietať sa plánuje od nového roka,“ potvrdil pre Pravdu Jaroslav Melišek, prezident Slovensko-ázijskej obchodnej komory.

Len pred pár dňami povedal predseda Medzinárodnej komory pre obchodnú spoluprácu Sun Yu Xi, že Čína je pripravená na Slovensku stavať diaľnice. Naša krajina by však mohla ďalej pokračovať aj vo vývoze áut či poľnohospodárskych produktov, predovšetkým vína, do tejto lokality. Veľký potenciál má však podľa Sun Yu Xi rozvoj cestovného ruchu.

Mesto Tianjin, ktoré bude jedným z priamych spojení Slovenska a Číny, je kolískou moderného priemyslu. V tomto meste sa vyrobil vôbec prvý čínsky televízor, fotoaparát, telefón či automobilový motor. Vyrábajú sa tu lietadlá, rakety, stavajú lode, rozvinutá je tu aj petrochémia. Koncom minulého roka sa stretol premiér Robert Fico s predsedom čínskej vlády Liom Kche-čchiangom v rumunskej Bukurešti. Vtedy ho Fico požiadal o príchod čínskej banky na náš trh. "Práve vtedy krajina získava dôveryhodnosť pre čínskych investorov, lebo majú partnera priamo na území Slovenska,“ objasňuje premiér.

Veľmi intenzívne sa však komunikuje o slovensko-čínskej výstavbe vodného diela Ipeľ zhruba za 1,2 miliardy eur. Najväčšia vodná elektráreň na svete je práve dielo Tri rokliny v Číne s výkonom 22 500 MW.

Čínsky koncern Qoros takisto zvažuje možnosti spustenia výroby automobilov priamo v Európe a práve Slovensko so svojou rozvinutou sieťou subdodávateľov patrí podľa informácií Pravdy medzi top lokality, ktoré koncern zvažuje ako vhodné na umiestnenie nového závodu. Qoros je mladou automobilkou založenou v roku 2007. Centrálu má umiestnenú v provincií Changshu, kde sa momentálne buduje aj úplne nový závod s výrobnou kapacitou 150-tisíc vozidiel ročne, a obchodné kancelárie sa nachádzajú v Šanghaji.

Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu SARIO takisto tvrdí, že Čína má záujem o investovanie na Slovensku v oblastiach informačno-komunikačných technológií, energetiky a teplárenstva, stavebníctva, železničnej infraštruktúry a automobilového priemyslu.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Slovensko #Čína