Železnice SR vlani zvýšili zisk na 45 miliónov eur

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v minulom roku dosiahli zisk 45,19 mil. eur, čo je medziročne 2,6 násobne, resp. o 27,56 mil. eur viac.

08.05.2014 14:51
debata (2)

Na rast zisku štátneho správcu železničnej infraštruktúry malo výrazný vplyv rozhodnutie vlády z 10. júla 2013, kedy schválila návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy. Štát totiž kompenzuje finančné dopady pre železnice v celkovej výške 67,5 mil. eur z dôvodu zníženia poplatkov pre dopravcov za používanie koľajníc od 1. júla 2013 do 31. decembra 2016.

„Bez vplyvu uvedeného uznesenia by ŽSR dosiahli výsledok hospodárenia vo výške 11,691 mil. eur,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková s tým, že zároveň možno hodnotiť tento ukazovateľ ako pozitívny. „Jednotlivé položky nákladov a výnosov odrážajú ciele organizácie v oblasti udržania zamestnanosti, zvyšovania investícií z vlastných zdrojov a úverovej politiky s cieľom finančnej stabilizácie spoločnosti a plnenia ustanovení Zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry,“ dodala.

Celkové výnosy železníc vlani predstavovali 480,99 mil. eur, čo je oproti roku 2012 o 2,1 %, alebo o 10,19 mil. eur menej. Štát poskytol spoločnosti dotáciu na fixnú časť ekonomicky oprávnených nákladov pri prevádzke koľajníc a staníc v objeme 260 mil. eur. Tržby z predaja vlastných služieb dosiahli 205,65 mil. eur, z toho poplatky za prístup na železničnú infraštruktúru 92,41 mil. eur. Celkové vlaňajšie náklady ŽSR vo výške 435,8 mil. eur medziročne klesli o 8 %, alebo o 37,75 mil. eur. Z toho náklady na prevádzku železničnej infraštruktúry dosiahli 349,55 mil. eur a znížili sa o 2,2 %.

ŽSR dosiahli vyššie tržby z úhrady za prístup k železničnej infraštruktúre v spojitosti s vyššími dopravnými výkonmi. Finančné výnosy sa podľa spoločnosti zvýšili najmä z dôvodu zúčtovania rozpustenia dotácií spätne za roky 2009 až 2012. Vzrástli aj výnosy z predaja ostatných služieb, a to najmä v oblasti predaja trakčnej elektriny, telekomunikačných služieb a doplnkových služieb pri využívaní železničnej infraštruktúry.

„Na hospodárenie ŽSR v roku 2013 mali na strane nákladov najväčší vplyv najmä nižšie náklady na prijaté služby, opravy a udržiavanie a osobné náklady z dôvodu nižšieho prepočítaného počtu zamestnancov,“ priblížila Pavliková. Na znížení nákladov sa prejavil aj neplánovaný odložený daňový záväzok, ktorý sa účtuje pri všetkých dočasných rozdieloch medzi daňovým základom aktív a pasív a ich účtovnou hodnotou pre účely finančného výkazníctva. Nižšie boli aj úroky z úverov z dôvodu stabilizácie úrokov na nízkej úrovni a nižších úrokových sadzieb z titulu prefinancovania úveru za výhodnejších podmienok.

Významný vplyv na náklady železníc malo spomínané uznesenie vlády z júla 2013. Ministerstvo dopravy a ŽSR na základe neho koncom vlaňajška podpísali Zmluvu o kompenzácii finančných dopadov za rok 2010 pre nákladných železničných dopravcov vyplývajúcich zo zavedenia nových pravidiel regulácie úhrad za prístup železničnej infraštruktúre.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993. Na základe projektu transformácie a reštrukturalizácie od 1. januára 2002 prevádzkujú železničnú infraštruktúru, vrátane 3 600 kilometrov tratí a staníc. ŽSR majú základné imanie 800,17 mil. eur.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice