Diaľnica na východe sa konečne finalizuje

Tri chýbajúce diaľničné úseky za Popradom, pre ktoré nie je severná D1 kompletná, motoristom odovzdajú v tomto a budúcoročnom lete. Koncom júna to bude najskôr 9-kilometrová diaľnica od Spišského Štvrtka po Levoču. Deväťapolkilometrové pokračovanie spišskej štvorprúdovky s tunelom Šibenik sa dokončí v júli 2015 a rovnako v tomto termíne skončia stavebné práce aj na prešovskej 11,2 kilometra dlhej diaľnici od Fričoviec po Sviniu. Motoristi tak pôjdu plynule diaľnicou od Ružomberka až po Prešov, zhruba 142 kilometrov.

12.05.2014 20:00 , aktualizované: 13.05.2014 07:00
diaľnica, bratislava, trnava, doprava, D1 Foto: ,
Diaľnica D1
debata (61)

Aby sa išlo plynule až do Košíc, diaľničiari ešte musia dokončiť západo-južný obchvat Prešova. Jeho staviteľa by mali vybrať v roku 2015, výstavba potrvá štyri roky. Pred Levočou teda stavbári v zložení Váhostav a Bögl a Krýsl pomaly finišujú.

"Na prvom úseku stavby Jánovce – Jablonov sa realizuje najmä finálna pokládka konštrukčných vrstiev vozovky, izolácie na mostoch, budovanie protihlukovej steny a drobné dokončovacie práce ako žľaby, kanalizácie, vegetačné úpravy či zábradlia,“ tvrdí Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Na druhom úseku diaľnice Jánovce – Jablonov, ktorý sa napája na predchádzajúcu diaľnicu pred križovatkou Levoča z južnej strany mesta a pod úpätím vrchu Šibenik vstupuje rovno do dvojrúrového, 600 metrov dlhého tunela, sa podľa Jánošíka realizujú zemné práce, násypy na telese diaľnice a odťažovanie zárezov.

zväčšiť
infografika, Slovensko, diaľnice

"V tuneli Šibenik je kompletne zrealizované primárne ostenie, prebieha betonáž základových pásov, pokládka hydroizolácii a betonáž definitívneho ostenia,“ pokračuje. V blízkosti Spišského Hrhova vyrastá na tejto diaľnici vôbec najvyšší most na Slovensku a s výškou takmer 60 metrov si toto prvenstvo ponechá do doby, kým nebude hotová diaľnica D3 Svrčinovec – Skalité.

Pilier mosta však museli stavbári pred niekoľkými mesiacmi zbúrať a postaviť nanovo. Betón, z ktorého pilier postavili, totiž nevyhovoval normám, a preto kontrola zo štátnej diaľničnej spoločnosti prikázala odstrániť ho.

„Diaľničné piliere v okolí Spišského Hrhova boli nanovo postavené na prelome mesiacov február a marec 2014. Použitý betón prešiel kontrolou v zmysle kontrolno-skúšobného plánu a plne vyhovuje príslušným normám,“ tvrdí Jánošík. Stavebne majú tento úsek pod palcom Eurovia a Stavby mostov Slovakia. "Keďže v súčasnej dobe ešte stále prebiehajú rokovania s poisťovňami i s dodávateľom betónovej zmesi, vyčíslenie nákladov na demoláciu a znovu postavenie nie je v tejto fáze možné,“ povedala Lenka Kubejová, hovorkyňa Eurovie.

Obe diaľnice na Spiši ušetria motoristom takmer 9 minút jazdy. Následne budú vodiči pokračovať po diaľnici v blízkosti Spišského Podhradia a chránenej oblasti Sivá Brada. Autostráda smeruje ďalej cez obce Studenec a Beharovce a za Beharovcami sa vchádza do tunela Branisko. Ten je dlhý necelých 5 kilometrov a nahrádza náročný horský priechod. Zatiaľ je vybudovaná len jedna tunelová rúra, druhá má prísť na rad v roku 2020. Ľavá tunelová rúra tak bude realitou najskôr v roku 2025. Nadväzujúca štvorprúdovka pred Prešovom však mešká. Stavajú ju Doprastav so Strabagom a hotová mala byť podľa pôvodných plánov v marci 2015. Doprastav je v reštruktura­lizácii, ale tvrdí, že finančné ťažkosti a snaha ozdraviť firmu nemajú vplyv na priebeh výstavby diaľnice.

"Zhotoviteľovi bol uznaný nárok na predĺženie termínu výstavby o 142 dní z dôvodu nepriaznivých klimatických podmienok v marci 2013 a z dôvodu realizácie prác pre zaistenie stability zosuvného územia Chmiňany, kde bola vyhlásená mimoriadna situácia. Zmluvné ukončenie výstavby je stanovené na júl 2015,“ vraví Jánošík. V súčasnosti sa v tejto lokalite realizujú práce na mostných objektoch, zárubných múroch či prístupových komunikáciách.

Okrem spomínaných úsekov na východe krajiny sa koncom tohto roka sprístupní diaľnica pri Martine. Viac ako 16-kilometrový úsek Dubná Skala – Turany stavia Váhostav. Pred Martinom však zostáva dobudovať tunel Višňové a diaľnicu od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku. V zozname hotových diaľnic takisto chýbajú úseky od Turian po Ivachnovú. Síce sa diaľnice v Liptove stavajú, hotové budú postupne až v roku 2020.

© Autorské práva vyhradené

61 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice