Aby sa išlo plynule až do Košíc, diaľničiari ešte musia dokončiť západo-južný obchvat Prešova. Jeho staviteľa by mali vybrať v roku 2015, výstavba potrvá štyri roky. Pred Levočou teda stavbári v zložení Váhostav a Bögl a Krýsl pomaly finišujú.
"Na prvom úseku stavby Jánovce – Jablonov sa realizuje najmä finálna pokládka konštrukčných vrstiev vozovky, izolácie na mostoch, budovanie protihlukovej steny a drobné dokončovacie práce ako žľaby, kanalizácie, vegetačné úpravy či zábradlia,“ tvrdí Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.
Na druhom úseku diaľnice Jánovce – Jablonov, ktorý sa napája na predchádzajúcu diaľnicu pred križovatkou Levoča z južnej strany mesta a pod úpätím vrchu Šibenik vstupuje rovno do dvojrúrového, 600 metrov dlhého tunela, sa podľa Jánošíka realizujú zemné práce, násypy na telese diaľnice a odťažovanie zárezov.
"V tuneli Šibenik je kompletne zrealizované primárne ostenie, prebieha betonáž základových pásov, pokládka hydroizolácii a betonáž definitívneho ostenia,“ pokračuje. V blízkosti Spišského Hrhova vyrastá na tejto diaľnici vôbec najvyšší most na Slovensku a s výškou takmer 60 metrov si toto prvenstvo ponechá do doby, kým nebude hotová diaľnica D3 Svrčinovec – Skalité.
Pilier mosta však museli stavbári pred niekoľkými mesiacmi zbúrať a postaviť nanovo. Betón, z ktorého pilier postavili, totiž nevyhovoval normám, a preto kontrola zo štátnej diaľničnej spoločnosti prikázala odstrániť ho.
„Diaľničné piliere v okolí Spišského Hrhova boli nanovo postavené na prelome mesiacov február a marec 2014. Použitý betón prešiel kontrolou v zmysle kontrolno-skúšobného plánu a plne vyhovuje príslušným normám,“ tvrdí Jánošík. Stavebne majú tento úsek pod palcom Eurovia a Stavby mostov Slovakia. "Keďže v súčasnej dobe ešte stále prebiehajú rokovania s poisťovňami i s dodávateľom betónovej zmesi, vyčíslenie nákladov na demoláciu a znovu postavenie nie je v tejto fáze možné,“ povedala Lenka Kubejová, hovorkyňa Eurovie.
Obe diaľnice na Spiši ušetria motoristom takmer 9 minút jazdy. Následne budú vodiči pokračovať po diaľnici v blízkosti Spišského Podhradia a chránenej oblasti Sivá Brada. Autostráda smeruje ďalej cez obce Studenec a Beharovce a za Beharovcami sa vchádza do tunela Branisko. Ten je dlhý necelých 5 kilometrov a nahrádza náročný horský priechod. Zatiaľ je vybudovaná len jedna tunelová rúra, druhá má prísť na rad v roku 2020. Ľavá tunelová rúra tak bude realitou najskôr v roku 2025. Nadväzujúca štvorprúdovka pred Prešovom však mešká. Stavajú ju Doprastav so Strabagom a hotová mala byť podľa pôvodných plánov v marci 2015. Doprastav je v reštrukturalizácii, ale tvrdí, že finančné ťažkosti a snaha ozdraviť firmu nemajú vplyv na priebeh výstavby diaľnice.
"Zhotoviteľovi bol uznaný nárok na predĺženie termínu výstavby o 142 dní z dôvodu nepriaznivých klimatických podmienok v marci 2013 a z dôvodu realizácie prác pre zaistenie stability zosuvného územia Chmiňany, kde bola vyhlásená mimoriadna situácia. Zmluvné ukončenie výstavby je stanovené na júl 2015,“ vraví Jánošík. V súčasnosti sa v tejto lokalite realizujú práce na mostných objektoch, zárubných múroch či prístupových komunikáciách.
Okrem spomínaných úsekov na východe krajiny sa koncom tohto roka sprístupní diaľnica pri Martine. Viac ako 16-kilometrový úsek Dubná Skala – Turany stavia Váhostav. Pred Martinom však zostáva dobudovať tunel Višňové a diaľnicu od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku. V zozname hotových diaľnic takisto chýbajú úseky od Turian po Ivachnovú. Síce sa diaľnice v Liptove stavajú, hotové budú postupne až v roku 2020.