Širokorozchodná trať môže stroskotať na Ukrajine

Ako bude pokračovať príprava projektu predĺženia širokorozchodnej železnice cez Slovensko, je teraz podľa ministra dopravy Jána Počiatka veľkou otázkou. Dôvodom je pokračujúci ozbrojený konflikt na východe Ukrajiny a napätie v jej vzťahoch s Ruskom.

06.06.2014 08:00
debata (2)

„Ak sa na to pozrieme ako na strategické prepojenie medzi Áziou a Európou, bolo by podľa môjho názoru veľmi nelogické zo strany Ukrajiny nepokračovať v tomto projekte. Ale neviem prejudikovať, ako sa k tomu postavia,“ povedal vo štvrtok Počiatek. „Pre nás pozícia zostáva taká, aká je a uvidíme, čo sa v najbližšom čase udeje,“ dodal.

Počiatek si stále myslí, že vybudovanie širokorozchodnej trate cez Slovensko z Košíc do Viedne by pre Slovensko malo samé pozitíva. „Tak ako sa na to Ruské železnice dívali, že je to strategický projekt, ktorý by spájal Áziu s Európou alternatívnou cestou voči vodnej doprave a je zmysluplný,“ tvrdí minister dopravy.

Spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft (BPG) so sídlom vo Viedni, ktorej spoločníkmi sú Ruské železničné dráhy (RZD), Ukrajinské železnice (UZ), rakúske spolkové železnice ÖBB Holding AG a Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), by mala vybrať dodávateľa inžinierskych služieb, vrátane štúdie realizovateľnosti projektu širokorozchodnej železnice (rozchod koľají 1 520 milimetrov) do polovice tohto roka. „Obstarávanie inžinierskych služieb je naďalej otvorený proces a z právnych dôvodov nie je možné poskytnúť akékoľvek ďalšie informácie o zúčastnených spoločnostiach ani iné podrobnosti týkajúce sa ponúk,“ informoval agentúru SITA projektový manažér BPG Viktor Plank.

Súťaž na služby, ktoré zahŕňajú vypracovanie štúdie realizovateľnosti, začala ešte vlani 31. augusta zverejnením v Úradnom vestníku Európskej únie. „Štúdia má dodať projektovú dokumentáciu, ktorá poslúži na posúdenie implementácie projektu akcionármi. A tiež dodá podklady pre prvý proces schvaľovania projektu, vrátane posúdenia vplyvov na životné prostredie, v Rakúsku a na Slovensku,“ priblížil Plank.

Štúdia realizovateľnosti bude mať technickú a environmentálnu časť. Bude pozostávať z troch plánovacích fáz – vývoja systému, výberu koridoru a trasy. Štvrtá fáza, predbežný návrh projektu, bude predmetom obstarania na dobrovoľnom základe. Generálni riaditelia RZD, UZ, ÖBB a ŽSR podpísali 5. júla 2013 memorandum o porozumení týkajúce sa začiatku a financovania ďalšej fázy pripravovaného projektu predĺženia širokorozchodnej trate z Košíc do Viedne.

Predbežná štúdia realizovateľnosti, ktorú v minulosti už pripravila nemecká poradenská spoločnosť Roland Berger, bola základom pre zosúladenie pohľadov zúčastnených strán na technické možnosti projektu a náklady s ním spojené. Celkové investície na stavbu širokorozchodnej trate cez SR by podľa odhadov mohli dosiahnuť predbežne 4 mld. eur. Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny sa v minulosti vyjadril, že projekt bude uskutočniteľný pri objeme nákladnej prepravy po širokorozchodnej trati nad 20 mil. ton ročne. Za ideálnu označil prepravu okolo 25 mil. ton. Opozícia projekt kritizovala ako nezmyselný, škodiaci záujmom SR a ohrozujúci pracovné miesta v prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej na východe Slovenska. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre SR význam, len ak bude na jej území aj prekladisková stanica tovarov.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #širokorozchodná